Borde jag söka hjälp?
Hej, jag är en 14 årig flicka som ska börja 9an till hörst (nån vecka) jag har sen 8an svält mig själv i perioder , slutade med lunch, slutade med frukost & sov när jag kom hem efter skolan & missade middagen då, åt godis för att klara skolan. Men jag gick aldrig ner i vikt som jag ville. Jag fick hjälp av skolkurator att börja äta nu igen till sommarlovets början. Men jag har som 7an varit retad (vet inte varför). Jag är inte med så mycket vänner (har inte alls många) & har kännt mig sen typ 7-8 deprimerad & tror att jag kanske är det? Men jag vet ibte och vill ta reda på dr . Vill sluta äta igen för ja vill må bra igen.. men jag vet att ja inte mår bra av att inte äta men ändå. Har gång på gång i längre period velat avsluta mitt liv men har den spärren att ja inte vågar ta steget. Problem hemma, pratar inte alls med min pappa om nått sånt här & mamma & jag bråkar hela tiden & hon bliv bara arg när ja försöker snacka allvar med henne. Mina kompisar tror att jag mår bra nu men mår piss igentligen & en av mina kompisar (närmaste) hotar med att hon ska blocka mig överallt om ja skär mig som ja vill göra och tänkt göra på senaste men vill inte bli blockad så. Är jag sjuk? Borde jag söka hjälp? Vill inte ha dessa tankar eller svälta mig själv i 9an igen nu... eller går alla ungdomar igenom detta? E detta normalt? Jag vet inte, har ingen att prata med..?!

BUP svarar:
Hej!
Det är många ungdomar som känner stress och nedstämdhet, som inte känner sig nöjda med sig själva och upplever sig ensamma med sina tankar och bekymmer. Det är vanligt, men det betyder inte alls att det är lätt för det!
När du berättar att du har varit deprimerad i flera år och att du vill skada dig själv på olika sätt, t ex genom att skära dig eller svälta dig, låter det dock som att du mår sämre än vad man brukar klarar av att ta sig igenom på egen hand.
Så bra det var att du har haft en kurator på skolan i våras som hjälpte dig! Kan du vända dig till hen igen? Gör det!
Eller försök kom på någon annan vuxen som du kan prata med för ja, jag tycker absolut att du ska söka hjälp!
En annan möjlighet är att du vänder dig till ungdomsmottagningen.
Det bästa är om du får komma till någon som kan träffa dig tillsammans med dina föräldrar, så att de förstår bättre hur du har det.
Önskar dig lycka till!