Inget blir som det ska
Hej, jag är 13 år och tjej. Och jag vill inte leva. Såklart jag har tanlar på att ta mitt liv jag hat försökt fast de va för ett halvår sen o då sökte mina föreldrar hjälp jag har också precis blivit fri från självskadebeteende. Jag kan inte ta självmord nu även om jag vill eftersom jag älskar min familj och mina bästa vänner o jag tänker på deras väll månde om jag skulle göra det. Men jag orkar inte må så här. Alla frågar mig hel tiden Vrf år du så o Vrf skärde du dig men helt ärligt så vet jag inte. Jag vet inte Vrf varje dag känns som en begravning o Vrf jag aldrig nån gång bara kan va glad för de jag har eller tycka att jag själv är vacker. Ingen vet att jag fortafarnde mår så här dom tror att jag blev "frisk" efter att jag fick hjälp o så. O nu går jag inte hos nån längre. Jag mår dåligt över min vikt o över precis allt som har med mig att göra.   Jag tror de har med att göra att många dömmer mig i min skola för att jag är ganska blyg för dom jag inge känner o har fått höra ett o annat om hur jag ser ut. Speciellt efter jag blev ihop med klassens populäraste kille nu har vi gjort slut. Men de va då allt började o slutade han startade ryckten om att vi hade haft sex o folk började säga att jag var en hora o han va såklart kung.  Men vi har inte haft det han hittade på. O det fick mig att trycka ner mig själv ännu mer. De va på nåt sätt som han övertalade mig om att vi hade de han gav sig inte o även hur mycket jag ön vet att vi inte har de så vägrar han erkänna. O jag skäms lver ryktetna och lver hur dom går på sånt. Jag vet vad jag gjort med min kropp o jag blir så arg när vissa av mina vänner ställer massa fråget "är du säker" "Du måde ju väldigt dåligt bör ni va ihop" ja är säker på vad jag gjort o inte gjort o haft sex de har jag inte o vill inte ha. Men allt är bara kaos o jag har ingen lust att fortsätta mitt liv när allt bar blir fel o aldrig går bra. Jag vill bara gilla mig själv åtminstone våga ta plats. Hjälp ! Hur ska jag fixa allt de här, tyvärr är de här bara en bråkdel av vad som
hänt på senaste tiden som sakt inget blir som de ska.
Olivia

BUP svarar:
Hej Olivia!
Tack för ditt brev som så fantastiskt tydligt beskriver hur tungt och svårt det kan kännas då man är i början av tonåren och blir utsatt för falska rykten i kamratkretsen. Det måste vara extra tufft att det var din före detta pojkvän som började sprida ut ryktena och att det dessutom handlade om ifall ni haft sex eller inte.
I början av tonåren är alla osäkra på om man duger som man är, om kroppen duger och om man utvecklas normalt. Det finns väldigt mycket osäkerhet, nyfikenhet och spänningar kring sexualitet och samliv. Det här gör att rykten lätt sprids och jag tror att de sedan kan blåsa bort lika snabbt som de uppstått. Kanske för att något nytt spännande händer mellan några andra i skolan.
Jag tycker det är sorgligt att du skäms och det är hemskt om du blir kallad för hora. Ingen har rätt att kalla dig för det! Du har inget att skämmas för, men de personer som kallar dig för hora bör däremot skämmas!
Försök att inte ta åt dig, utan tänk i stället på att den eller de som sagt det till dig visar på mycket dåligt omdöme och antagligen känner de sig väldigt osäkra på sig själva.
Din före detta pojkvän, som startade ryktet, kände sig antagligen osäker och ynklig när ni gjorde slut, men försökte hävda sig genom att  sedan"vara kung" eller snarare spela kung.
Försök tänka på att du vet vem du är och att du är en bra och värdefull person som är älskad av familj och vänner.
Jag tycker också att du kan prata med dina föräldrar om att ta upp kontakten med den som du gick hos förut. Jag tror att du skulle må bra att få prata om allt med någon vuxen du har förtroende för.
Jag vet inte vem du pratat med tidigare men du har alltid möjlighet att söka dig till Ungdomsmottagningen i din kommun.
En annan möjlighet är att söka upp skolkuratorn på din skola.
Var rädd om dig och varmt lycka till!