Har nästan inga vänner
Hej, jag är en tjej på 14 år som har ett ganska stort problem. Jag har nästan inga vänner i skolan, jag har blivit utfryst och mobbad en längre period på grund av att jag alltid har varit annorlunda. När jag är med vänner (Vilket jag sällan är) Är jag glad och har det bra, men när jag är ensam utan vänner mår jag väldigt dåligt, jag känner att jag inte har några vänner och tänker att ingen tycker om mig, jag har ett par gånger skurit mig själv och jag har börjat äta mindre än vad jag brukar. En gång var jag så ledsen att jag slog in mig själv i väggen med huvudet först och trillade ned på golvet, men mina föräldrar gör ingenting åt min psykiska ohälsa, de säger att de kommer börja lyssna på mina problem när jag hjälper till mer hemma, så jag har ingen annan än min bästa vän att prata med, men hon bor långt bort ifrån mig, vi har svårt att hålla kontakten. Nu under sommarlovet har jag haft det väldigt svårt för mig att vara glad, mina så kallade kompisar kommer alltid på ursäkter om att de t.ex är för trötta, men nästa dag är de med sina bästa kompisar. Jag vet inte säkert men jag har gjort ganska mycket research på deprition, och jag tror att jag är deprimerad, jag känner mig bara helt tom inombords, jag har även gått igenom en svår period då en familjemedlem dog för fem år sedan och det gör fortfarande ont i hjärtat. Jag behöver hjälp, men jag vågar varken gå till en psykolog själv eller med mina föräldrar.
Tack
Anna

BUP svarar:
Hej Anna!
Att känna sig ensam är en riktigt plågsam känsla. Vi människor är sociala varelser, vi mår bra av att vara tillsammans, småprata eller prata allvar, skoja eller göra något tillsammans. Det vet du själv - du skriver att du är glad och mår bra när du är med vänner, men det sker för sällan.
Du har varit mobbad och utfryst tidigare och sådant lämnar alltid ganska djupa spår. Man tappar mycket av sitt självförtroende, man blir osäker på hur man ska bete sig för att vara som andra är.
Jag undrar om du har talat med någon om vad du har varit med om? Finns det några frågor, känslor som spökar? Jag återkommer till denna fråga.
Du kan bli så ledsen av din ensamhet att du försöker skada dig själv och du har också dragit ner på maten. Dessa är inte gångbara vägar från ensamheten. Men det är inte heller speciellt förvånande. Det händer tyvärr ofta att ensamhetskänslan leder till nya problem, som jag är orolig för att du också börjar få.
Du skriver att du kollat på nätet och du kom fram till att du är deprimerad. Här vill jag säga att nätet inte är en pålitlig källa till att göra bedömningar av olika diagnoser. Men det är en fingervisning att du är nedstämd, ledsen och är i behov av hjälp.
Dina föräldrar ställer krav på dig för att de ska lyssna. Jag vet inte hur mycket du deltar i familjelivet och i hushållet. Det kan vara bra och viktigt att delta i dessa givna och naturliga göromål hemma. Men det låter inte bra att dina föräldrar ställer villkor för att lyssna på dig och hjälpa dig med dina problem. Det är helt olika saker att förvänta sig av en tonåring att hjälpa till hemma men det är en helt annan att ge uppmärksamhet till och stötta sitt barn.
Vad kan du göra? Nu börjar skolan igen och det är en möjlighet att få mer umgänge och delta i olika aktiviteter med andra. Men att få riktiga kompisar är inte lätt.
Här kommer vi tillbaka till din tidigare utsatthet för mobbning och utfrysning.
Jag tycker att du ska i första hand söka upp skolkuratorn eller skolsköterskan och berätta om hur det är för dig idag och vad du bär på sedan tidigare.
En annan möjlighet att lindra ditt lidande och få mer tips är att chatta på tjejzonen.se. Du kan också gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun för att få samtal kring din situation.
Som jag förstår har du i alla fall en vän som du inte kan träffa på grund av avståndet, men det är ändå värdefullt att kunna hålla kontakt på telefon, skype eller mejl.
I vissa perioder i våra liv kan det vara kämpigare och vi kan känna olust och nedstämdhet. Då är det viktigt att vi hittar några att tala med om det som tynger en för att så småningom lämna denna jobbiga tid bakom sig.
Följ något av mina råd och läs också de korta artiklar jag bifogar här.