Tvång och panikångest
Jag har extrema tvångstankar om kommentarer jag lägger och saker jag gör. Får extrem ångest när jag gör något och de blir ett märke eller skada på någon får sån panik ångest att jag kan stanna hemma en dag i min säng. Snälla hjälp mig. Min föräldrar blir även arga då jag hakar upp mig på saker och kan inte släppa det.
Ea ...

BUP svarar:
Hej!
Bra att du hörde av dig för du frågar om det som du behöver få hjälp med.
Det låter som att du tar på dig alltför mycket skuld. Tänker du ofta att saker är ditt fel?
Sådant kan leda till tvångsbeteende. Och det hör ihop med panikångest.
När man har mycket tvångstankar, tvångshandlingar eller panikångest hindrar det en ofta från att göra det man skulle behöva göra i sin vardag. Precis som du berättar att det kan bli så att du stannar hemma i sängen när du får stark ångest.
Jag tror att det finns många som känner igen sig i det du berättar om. Här finns några länkar som handlar om den här sortens bekymmer.
Jag rekommenderar att dig att först prata med t ex skolsköterskan eller skolkuratorn, eller att gå till ungdomsmottagningen , om inte dina föräldrar verkar förstå hur svårt det här är för dig. Det allra bästa är om du kan få komma till den BUP-mottagning som ligger närmast där du bor.
Lycka till!