Vågar inte sova borta
Hej, jag är en tjej på 12 år som har ett problem.
Jag har jättesvårt att sova borta. Jag har jättesvårt att sova hos kompisar men också hos släkt som jag känner jättebra. Om ungefär en månad ska jag på klassresa i två nätter och jag ligger redan och gråter nu för att jag verkligen inte vill för att jag är så orolig. Jag har försökt att prata med mina föräldrar men dom blir bara arga och säger att jag är så stor att jag borde klara det och att det är ju ingen annan i min ålder som beter sig som mig. Jag tycker att detta är jättejobbigt och skäms jättemycket för det och jag vet inte vad jag ska göra. Snälla hjälp mig!!
Orolig

BUP svarar:
Hej Orolig tjej!
Dina föräldrar tar fel när de tror att det bara är du som inte klarar av att sova borta. Du kan visa mitt svar där jag skriver att det är ett rätt så vanligt och välkänt problem på BUP att barn i din ålder blir oroliga för att sova borta.
Vissa barn har lättare att få oro och ångest när de vistas i miljöer som de inte är vana vid och speciellt om det handlar om nätter. Föräldrar som kommer med sina barn till oss får rådgivning och även barnet får ett program hur man kan träna upp att sova borta - eller hur man ska träna bort sin oro och rädsla.
Du behöver inte skämmas ett dugg! Du behöver förståelse för att det händer och att det finns lösning på det. Och att du tillsammans med dina föräldrar ska få vägledning. Jag rekommenderar att ni kontaktar BUP - det brukar inte kräva någon långvarig kontakt.
Men även tills dess att du/ni får tid kan du börja övningarna. Kom överens med dina föräldrar att du sover över hos någon släkting eller hos en kompis där det finns en vuxen som kan lugna ner dig om du blir orolig - men inte komma hem!
Ju flera gånger du upplever att det går att sova hos någon annan, desto mindre blir du orolig nästa gång.
Du ska träna upp dina "sova-över-borta-muskler", men inte skämmas för att du behöver detta. Dina föräldrarnas stöd är viktigt. Läs också en annan flickas mejl om detta som jag bifogar här.
Det är möjligt att det på er vårdcentral finns psykolog/kuratorsmottagning som kan ge råd och program för denna träning. Dina föräldrar kan ringa och ta reda på det.