Försöker att bli en ny människa
Hej, jag är en 13 årig tjej som ofta har och får problem. Jag har varit med om ett par grejer. Jag har tillexempel rökt, varit med i slags mål osv. Men jag ska börja 7:an och vill ta tag i mitt liv och min framtid. Jag försöker att bli en ny människa med nya vänner och en ny miljö, men varje gång jag försöker så kommer det nått problem emellan, skolan, föräldrar vänner. Jag vet inte riktigt längre vart jag ska ta vägen.
När nån tillexempel säger nått till mig så tar jag väldigt illa upp. Jag skriker, slår, svär och allt möjligt. Jag vill inte det längre. Jag hat tidigare pratat med en kurator på skolan det gick bra men mina föräldrar tyckte inte att det var rätt. De tyckte att jag istället kunde ha pratat med dem. Men det är ju inte så lätt för mig när de bara skriker på mig.
Jag känner mig nästan som om jag är mamman i familjen. Det är jag som tar hand om alla sysslor och min 9åriga bror. Samtidigt så försöker jag vara med vänner, göra läxor och hinna till dansen.
Mina betyg är inte så värst bra. Jag har E i allt förutom idrott där jag har D. Jag gör mina läxor och förstår mina uppgifter som jag får, men jag kan inte altid konsentrera mig.
Skulle jätte gärna vilja komma förbi och prata med jag vet inte riktigt vad mina föräldrar kommer tycka om det😕// M.D
M.D

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Först måste jag säga att jag tycker du låter väldigt duktig och stark som klarar av allt du beskriver! Men det kan bli för mycket! Vad bra det låter att du vill ta tag i ditt liv och förändra. Jag tror det måste bli hinder på vägen och det är dem som du ska ta tag i. Det kan vara svårt och det är klart att det blir enklare med lite stöd vilket du vill ha. Nu har du och dina föräldrar svårt att prata med varandra och de verkar inte stödja dig att prata med någon utanför familjen. Jag tänker att dina föräldrar inte verkar förstå hur viktig skolan är och hur mycket tid du behöver hemma för att kunna koncentrera dig och kunna göra dina läxor.Tycker inte dina föräldrar att din skolgång är viktig?
Det är viktigt att skola och föräldrar kan prata med varandra. Lärare brukar träffa föräldrar för att prata hur det går i skolan och tillsammans prata om hur man kan hjälpa eleven. Det vore kanske något för dig och din familj? Då skulle du kanske få stöd för hur viktig skolan är och hur mycket tid du behöver för att kunna göra läxor i lugn och ro och dina föräldrar kanske bättre skulle förstå hur krävande skolan är idag och hur de skulle kunna stötta dig bättre hemma.
Du har problem med att koncentrera dig. Det kan ha många orsaker men det är kanske värt att du försöker ta reda på varför, eftersom det hindrar dig så mycket. Det skulle du kunna göra genom att igen ta kontakt med din skolkurator. Du får säga till dina föräldrar att prata med skolkuratorn om koncentrationsproblem vid inlärning är något skolkuratorer är experter på och det är normalt att prata med en skolkurator om sådana problem. Du kan också ta upp dina andra problem med skolkuratorn. Kanske kan hen sedan också ta kontakt med dina lärare så att de på olika sätt kan stödja din skolgång. Förutom att utreda dina koncentrationsproblem kan de kanske också prata med dina föräldrar hur de ska kunna hjälpa dig med hemma.
Om du skulle vilja prata/chatta om detta lite mer ingående skulle du kunna ringa anonymt till BRIS eller chatta på Tjejzonen. Jag tror du skulle kunna få både stöd och förståelse för din skol - och hemsituation.
Lycka till!