Pappa som är psykiskt sjuk
Jag bor under samma tak med en pappa som är psykiskt sjuk, vi har det dåligt ekonomiskt och han har problem med ryggen vilket gör att han inte kan jobba, vilket gör att det endast är mamma som jobbar, pappa bara ligger i soffan hela tiden, och ibland när han får ett riktigt utbrott så hör man alltid han skrika könsord och banka i saker. Jag är sjukt rädd för han när jag är ensam hemma med honom, och ibland när han har fått ett utbrott så tror jag att han använt våld mot mig. Idag bråkade jag och mamma och då sprang jag in på mitt rum och slänger borsten rakt i golvet så den går sönder, efter det så springer pappa in i rummet, jättesur och rycker tag i armarna så att jag får ont och slänger ner mig i sängen. Är det våld? Vad ska jag göra? Senast gjorde han det för 4 år sen men jag vet att det fortfarande inte är okej. Har funderat på att anmäla det till soc men känner mig så Takagi mot pappa då eftersom att han kan vara bra också. Snälla svara på det här.
Var det våld?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Först ett svar på din fråga. Klart det är våld om din far rycker tag i armarna så det gör ont och slänger ner dej på en säng. Det har också hänt tidigare. Du skriver att du är väldigt rädd vara ensam hemma och för hans utbrott. Även om din far är psykiskt sjuk ska du inte behöva vara rädd för att vara hemma och inte behöva vara rädd för honom heller.
Du skriver inget om ni som familj får någon hjälp. Jag tycker du ska ta upp dina problem du beskriver med din mamma och kanske du/ni kan få hjälp via socialtjänsten eller BUP. På en del större orter kan finnas hjälp i olika former för anhöriga till psykiskt sjuka.
Du kanske kan känna igen en del av de problem du har om du går in på www.kuling.nu. Du skriver att du har funderat på att anmäla till socialtjänsten, men tvekar eftersom han också är en bra pappa.
Om du anmäler tror jag att socialtjänsten försöker hjälpa både dej och din far.
Om du vill prata med någon utanförstående kan du också chatta  på www.tjejzonen.se
Lycka till!