Behöver hjälp för bulimi
Hejsan, jag är 17 år gammal. Jag har haft problem med depression, självskadebeteende och bulimi så länge jag kan minnas, men har inte skadat mig eller känt mig deprimerad under någon längre period på minst ett halvår, vilket såklart känns jätteskönt och kul. Dock så har min bulimi blivit väldigt mycket värre. Jag får sån ångest när jag äter något som jag vet att jag lika gärna skulle kunna kräkas upp, så så fort jag har chansen att spy så gör jag det. Det känns väldigt rutinerat nu, och inte tråkigt eller ledsamt alls att kräkas, utan det blir som en stor lättnad och får ångesten att försvinna. Jag vet ju att det är jättedåligt för kroppen, och speciellt eftersom att jag älskar att sjunga så känns det väldigt läskigt eftersom jag vet att jag skadar mina stämband, men jag kan ändå inte sluta. Det känns så normalt för mig, eftersom jag har haft bulimi i presidier sedan jag var 11, att jag nästan glömmer bort att det är sjukt. Men nu tror jag min kropp har fått nog, min röst är nästan alltid hes, min mage gör alltid ont, mina tänder börjar bli betydligt sämre och allting kommer upp när jag bara lutar mig framåt, så jag inser ju att jag måste söka hjälp. Dock är jag rädd att jag inte kommer få den respons som jag skulle vilja få, jag är nämligen på gränsen till överviktig, verkar äta väldigt hälsosamt, är alltid väldigt glad och ingen har NÅGONSIN misstänkt något om bulimin. Jag är därför rädd att säga något till mina föräldrar eftersom jag är rädd att dom inte kommer tro på hur seriöst detta faktiskt är. Jag brukar nämligen överdriva ganska mycket, för jag är sån som människa, så jag är rädd att dom bara tror att jag överdriver och att dom inte kommer ta det seriöst. Jag undrar mest hur jag ska säga detta till dom, och hur jag på annat håll ska få den hjälp jag behöver. Tack i förhand.
Hannah

BUP svarar:
Hej Hannah!
Bättre sent än aldrig, säger man. Det är bra att du sent om sider har kommit till insikten att så här kan du inte fortsätta. Du utsätter dig för ytterst allvarliga hälsorisker. Jag vill inte skrämma dig för mycket men du måste veta att även bulimi (liksom Anorexi) kan vara dödliga. Man kan kanske säga att Bulimi är till och med lömskare än Anorexi. I sistnämnda fall upptäcker omgivningen att de med Anorexi blir magrare och magrare. Vid Bulimi finns ofta inte sådana uppenbara tecken.Vikten kan variera från normal till både smal och rund, inte även övervikt. Vikten i sig säger alltså ingenting om Bulimi.
Om man regelbundet och ofta kräks upp den mat man ätit rubbas hela ämnesomsättningen i kroppen och det uppkom allvarliga brister och obalans. Detta skadar inte bara är stämbanden och magen och tänderna utan även andra livsviktiga organens funktion. Du behöver hjälp omgående.
Du är 17 år och det betyder att du på egen hand kan ringa och boka tid på BUP (adress och telefonnummer hittar du på år hemsida). För eller senare vill man koppla in dina föräldrar men när och på vilket sätt det ska göras kan du diskutera med den behandlare du träffar.
Det är verkligen glädjande och kul som du skriver att du nu under långa perioder är fri från din depression och självskadebeteende. Har du haft någon behandlingskontakt för dessa? För i så fall är det enklast att återuppta kontakten och berätta om din ätstörning. Oavsett om du klarade av din depression och självskadebeteende på egen hand eller med hjälp visar det att du har goda inneboende resurser och förmåga att komma till rätta med dina svårigheter. Det ska du också kunna göra med din kvarvarande ätstörning och kräkningar.
Du kan förstås börja med att ärligt tala med dina föräldrar och åberopa mina ord. Men hur de än reagerar i första taget återstår att kräkningarna är och förblir ett mycket allvarligt hot mot dina hälsa. Alltså med eller utan deras medverkan i förta taget måste du ta kontakt med BUP. Det är möjligt att de har en egen enhet för ätstörningar som de eventuellt hänvisar dig till.
Ta detta på största allvar och förhala inte. Även om du uppfattas som en person som för övrigt uttrycker dig dramatiskt och överdriver, kan inte risker med ätstörning överdrivas. Det ska vara din utgångspunkt när du söker hjälp och behandling för detta långvariga problem. Ju snabbare desto bättre!