Vågar inte berätta om mitt problem med att äta
Hej! Förlåt om frågan är lite rörig, men det är så komplicerat så jag vet knappt hur jag ska förklara.
Iallafall, för över ett år sen började jag tänka att jag ville bli nyttigare och träna mer osv. Dock så gick det lite för långt och jag började svälta mig själv istället. Var väldigt fixerad vid vikt och min kropp, började räkna kalorier och träna i smyg. Vikten rasade och såklart märkte tillslut mina föräldrar det. De pratade med mig och undrade varför jag hade gått ner så mycket i vikt, och jag sa att jag inte riktigt visste, att det hade blivit någon "låsning i hjärnan" så jag inte ville/kunde äta. Det köpte de, eftersom de visste att jag inte mådde riktigt bra och har alltid fått olika "konstigheter" för mig.
Samtidigt så hade vi en tid hos bup, vi skulle påbörja en utredning om Adhd. När jag då kom till bup så pratade vi utöver den möjliga diagnosen även om hur det är med mitt ätande och jag fick fylla i ett papper där jag skulle skriva hur jag känner angående mat, vikt och utseende, antagligen för att se om jag har en ätstörning. Det är bara det att jag inte vågade svara ärligt på det formuläret, och kryssade i att allt var bra och att jag inte bryr mig så mycket om min vikt osv. Alltså gick jag miste om att få hjälp för min ätstörning där.
Eftersom jag har tappar mycket vikt fick jag komma till en dietist istället, där jag fick ett schema för vad jag skulle äta för att gå upp i vikt. Dietisten frågade mig också ifall det var något som gjorde att jag inte ville äta, och även där nekade jag.
Nu är jag alltså fast i en situation där jag måste gå upp i vikt inom en speciell tidsperiod, men jag vågar inte riktigt gå upp i vikt och mår så dåligt över att jag måste äta så mycket. Vågar bara inte berätta för någon om att jag har problem med ätandet, vill inte göra mina föräldrar ledsna och jag har så otroligt svårt för att prata om mina personliga problem. Jag vet inte vad jag ska göra, jag känner att jag måste ha hjälp för min antagligen ätstörning, men hur? Är som sagt i kö hos bup för en utredning av Adhd, kan man kontakta de igen och ta upp att man vill få hjälp med det här också?
N

BUP svarar:
Hej!
Du har på sätt och vis fått två problem: du har svårt att äta och du har svårt att berätta för dina föräldrar och BUP. Kanske har dina föräldrar och BUP anat hur det ligger till, men du har på detta sätt missat möjligheten att få hjälp. Det låter som du känt skam eller bara inte velat prata om saken. Du säger att du har svårt att prata om personliga saker Just det är man van vid på BUP, att det kan vara svårt att prata om känsliga saker. Du är inte ensam!
Mitt råd till dig är att du berättar precis som det är för dina föräldrar. Jag tror inte dom blir ledsna utan vill hjälpa dig. Jo, kanske blir de ledsna att du har problem, men det är väl en bra och naturlig reaktion och går över. Det är inte farligt att vara ledsen! Om det är svårt att förklara kan du visa ditt brev där du ju förklarar det väldigt bra! Ibland kan man måla in sig i ett hörn och det är svårt att ta sig ut, men du är den enda som kan ta dig ut! Självklart kan ni kontakta BUP igen och be om hjälp - det viktiga är ju att du vill ha hjälp med dina svårigheter och det kan du få där.
Lycka till!