Har väldigt mycket självmordstankar
Hej.
Jag har väldigt mycket självmordstankar. Har testat olika metoder om hur jag ska gå tillväga, men är fortfarande osäker.
När jag är utomhus och ser t ex en buss vill jag verkligen ställa mig framför bussen, jag vill att den ska köra ihjäl mig, hur min kropp mosas under hjulen. Jag är så trött hela tiden men jag kan inte sova. Mina föräldrar åker bort nästa vecka så jag kommer vara ensam i en vecka. En vecka full av möjligheter. Försöker låta bli att tänka på min familj så mycket som möjligt, får bara dåligt samvete av att tänktr på dem. Det känns som att jag kan ta livet av mig vilken sekund som helst.
Har tänkt lite på det där med att söka hjälp. Men det är egentligen ganska meningslöst. Jag försöker komma på vad någon kan göra för mig, men jag kommer inte på något svar. Jag förstår verkligen inte varför. Ingenting kommer ändras.
Jag vet inte ens vad problemet är. Om jag ska berätta för någon som kommer jag få frågan, "Varför tänker du såhär?". Jag vet inte varför. Jag har haft självmordstankar så länge nu att jag inte ens vet om varför. Jag vet inte ens om varför jag skriver hit. Antagligen för lite reflektioner, samtidigt som jag skyddas att anonymiteten. Om någon visste att det var jag skulle de väl ringa polisen, samt kontakta mina föräldrar.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt gripande brev. Kanske konstigt att jag blir gripen för ditt brev är ju tomt på något sätt. Inte mycket känslor och inga tankar om varför. Vart har ditt inre liv tagit vägen? Det skymtar när du pratar om dina föräldrar. Du känner dåligt samvete. Jag tror det är ungefär så här man kan känna i en djup depression och det är därför det är så farligt. Känslorna och tankarna till och för livet försvinner och den stora meningslösheten och tomheten infinner sig. Därför blir det svårt att förstå vad det skulle tjäna till att söka hjälp. Du kan inte förstå det för du verkar  inte ha tillgång till tankar och känslor  eller minnen som finns när man mår bra och trivs med livet. När man tycker om någon, när man får något av någon annan. Ja, allt det som gör livet värt att leva verkar du inte ha tillgång till. Därför vore det ett stort misstag att ta ditt liv nu. Ta chansen att bli frisk. Du kommer då att se mycket annorlunda på hur du har det nu och haft under en längre tid.
Det är väldigt svårt att själv ta hand om sig själv om man helt saknar livslust och livsglädje. Då behöver man någon som liksom kan ta hand om "viljan till liv" tills man själv igen kan känna och ta hand om sig själv. Dina föräldrar gav dig ditt liv. Jag tycker du ska berätta för dem om dina tankar så att de kan skydda dig tills du igen vill leva.Oavsett hur ni haft det kommer de säkert göra allt för att rädda dig till livet.
Du skriver till oss just nu när dina föräldrar ska resa bort och du vet att nu är det stor risk för dig. Jag tror inte det är en slump. Dina föräldrars närvaro får dig kanske att tveka lite för du förstår hur förfärligt svårt det skulle bli för dem att förlora dig. Därför tycker jag du ska berätta för dem nu. Du är oändligt mycket viktigare för dem än någon resa. Ibland tror människor i djup depression att de gör andra en tjänst genom att ta sitt liv. Men så är det inte. Föräldrar sörjer djupt resten av sina liv när ett barn har tagit sitt liv, ofta med väldiga skuldkänslor och ständiga frågor vad de gjort för fel.
Förutom att prata med dina föräldrar eller själv söka hjälp direkt kan du också ringa anonymt och prata med någon om din situation. Då kan du bättre förstå vad som händer med dig och får dig att vilja dö eller försvinna. Och kanske i kontakt med någon annan igen känna lusten att leva men kanske också en rädsla för att leva.
Själv kan du ta kontakt med BUP när som helst. Det ska finnas en akut eller jourverksamhet där du bor. Du kan ta med ditt brev. Det beskriver så bra hur du mår. Vänta inte utan gå eller ring dit på en gång!
Du kan ringa anonymt och prata med kurator/psykolog på Bris eller Självmordslinjen. Självmordslinjen är tillgänglig via chatt och telefon 90101 (öppen dygnet runt).
Ja, du har helt rätt. Om jag visste vem du är skulle jag försöka rädda dig och jag försöker det nu också. Du kan ha ett långt och lyckligt liv framför dig. Söker du hjälp kan allt vara väldigt annorlunda rätt snart.
Ta hand om dig och värna ditt liv!