Är tyst, men vill bara skrika
Hej, jag är 13 år. Jag ska börja i 7:an, och jag har lite "problem" (vet inte vad jag ska sätta in för ord). I klassrummet så pratar alla och jag har väldigt svårt att koncentrera mig, så jag vill bara skrika ut "håll käften" elr slå till personen. Jag har svårt att ta in för långa instruktioner och behöver kolla/fråga flera ggr. Jag är en tyst tjej, men inombords vill jag bara skrika typ. Ingen vet hur jag känner och jag kan inte prata med kuratorn elr någon vuxen/vän, för ingen fattar vad jag menar. Jag blir sååå sur när jag försöker förklara men ingen förstår, och jag tappar förståndet och pratar jätte fort. Jag blir fort uttråkad (men låtsas som ingenting). Jag vet inte vad jag ska göra??? Speciellt inte med matten i skolan (så många siffror och ingen förklarar på rätt sätt) och alla behandlar mig som en "osmart" person. Och jag vet inte vad som är fel på mig. Jag pluggar som bäst i stress för då försöker jag ta in saker, annars klarar jag inte av att plugga. Tror ni att det kan vara någon slags adhd elr något annat? Vill gärna veta, för det börjar bli jobbigt!!Men dock är jag bra på att utrycka mig på skrivning, men jag får "damp" om jag inte kommer på rätt ord att använda!
Amina

BUP svarar:
Hej Amina!
Tack för ditt fina brev om svårigheterna. Jag skulle nog säga att du beskriver mycket tydliga problem som man absolut ska ta på allvar. Konstigt att ingen har gjort det fastän du har försökt förklara.
Kanske är det så att du kämpar så hårt med att klara skoluppgifterna så att ingen märker hur svårt du har. Du skriver att du uppfattas som en tyst tjej fast du är färdig att skrika eller slå till någon. Det trista är att skolan är dålig på att uppmärksamma elever som sliter i det tysta. Eftersom du anstänger dig så hårt och låtsas som ingenting så kanske det misstolkas och du uppfattas som enbart flitig och arbetssam? Och inte hur mycket energi det tar ifrån dig.
Sådana svårigheter som du beskriver är vanliga och om lärarna förstår att du har dessa svårigheter så skulle du få mycket mera hjälp. Jag tycker därför att du behöver göra klart för personalen hur du har det. Vet dina föräldrar om det? I första hand behöver de förstå så att de sedan kan hjälpa dig att tala med skolans personal.
Om du har ADHD eller något annat kan jag inte avgöra på det här sättet. Men till att börja med så måste skolan se till att du får den hjälp du behöver. Om du trots hjälp har svårt att klara av undervisningen utan alltför stor anspänning så går man vidare med eventuell utredning därifrån. Jag bifogar lite text om koncentrationsproblem där du kan läsa med om vad man kan göra om man har svårigheter också utanför skolan .
Du skriver att du är bra på skrivning (och det märks i ditt brev) så använd dig av det! Om du behöver prata om svårigheterna tycker jag att du i förväg ska skriva ner de ord som känns viktiga att säga för att de ska förstå. Ord som ”svårt koncentrera”, ”långa instruktioner”, ”prata jättefort”, ”behandlad – osmart” och så vidare. Skriv på en fusklapp som du har med, det gör alla som har något viktigt att säga. Fördragshållare, Nobelpristagare, alla. Eller visa helt enkelt brevet som du skrivit till oss på Frågelådan.
Lycka till!