Tror hela tiden att folk dömer mig
Hej, jag är en tjej på 14 år som snart ska börja 9:an. Jag har svårt att koncentrera mig, skaffa kompisar och svårt att få in information. Jag tror hela tiden att folk dömmer mig och jag har svårt att vara med andra personer, gillar att vara själv när jag pluggar och det bästa som finns är den tid jag får vara hemma själv och plugga samt vara med min familj. Jag har även ovanliga hobbys som inte är normala för min ålder och jag passar helt enkelt in in för min mognad. Jag har mått dåligt hela sommaren över att jag snart ska börja skolan igen och undrar om man kan få hjälp av er att fixa distansundervisning hemma, jag har hört att man ska maila sin skola men finns det något ni kan göra för att hjälpa mig få igenom min önskan av distansundervisning! Sommaren är till för att slappna av och njuta av livet mm det ända jag gör är att gå runt och oroa mig inför skolan, har ångest 24/7 om detta och gör allt jag kan för att lösa det. Har pratat med mina föräldrar och de stötar mig till 100% men jag skulle verkligen uppskatta hjälp från er. Jag är ambitös och det ända jag vill är att lyckas bra i skolan. Eftersom jag hela tiden tror att folk dömer mig påverkar detta min skolgång vilket gör att jag presterar sämre. Jag tror att distansundervisning i 9:an skulle hjälpa mitt självförtroende, ångest och mitt skolmål.
/Sommarblomman
Sommarblomman

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag har svårt att svara på på vilket sätt BUP skulle kunna hjälpa dig med distansundervisning. Det är i första hand till skolan du ska vända dig men eftersom ditt huvudsakliga skäl är att du känner dig dömd av andra och konsekvenserna av det så uppkommer också frågan om du inte ska försöka göra något åt det.
Att känna sig dömd av andra i så hög grad att du får svårt att koncentrera dig och att du vill undvika umgänge med kamrater låter på mig som ett väldigt stort och hindrande besvär. Har du och dina föräldrar inte funderat på att söka hjälp för det?
Om du får distansundervisning kommer du kanske att undvika en del situationer som du får ångest av men det gör inte något åt ditt huvudproblem. Och erfarenheten är att problem av detta slag blir värre genom att undvika. Det är ju mycket som står på spel! Det är viktigt att kunna träffa och umgås med andra, inte bara familjen och får du distansundervisning kommer chansen att träffa andra minska. Ganska snart ska du komma till en arbetsplats och det är väl risk att samma problem uppkommer även där?
Jag tycker du ska passa på nu när du är ung att göra något åt ditt grundproblem, nämligen att du känner dig dömd av andra. Det är naturligtvis väldigt obehagligt och hindrande på många sätt. Men det är ett vanligt problem och det finns behandling och hjälp att få. Så ta kontakt med BUP.
Lycka till!