Blir nertryckt varje dag
Jag mår psykist dåligt och är obekväm i mig själv när jag är hos min pappa. Han skäller på mig vad jag än gör. Jag blir nertryckt varje dag jag är här och när vi bråkar så tar han upp personliga saker som sårar mig väldigt mycket. Jag blir obekväm i mig själv när jag gör något för jag är rädd att göra fel och få skäll. Mina föräldrar bor fem min ifrån varandra och jag är hos min pappa varannan helg och på loven. Men jag vet inte vad jag ska göra för jag vill komma hit för att träffa mina syskon och andra i släkten. Och jag vill få hjälp men alla sätt jag hittar innebär att jag ska sluta komma hit eller be en kurator göra en orohetsanmälan. Och jag vill inte att det ska komma fram att jag är inblandad i t.ex en orohetsanmälan. Så allt som allt vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du behöver bra råd hur du ska hantera din pappa och det betyder att du behöver någon att prata med om dessa saker. Du kan få ett kort svar från oss men du behöver nog lite mer. Så kan det finnas någon du skulle kunna prata med i förtroende om detta?
Din mamma? Kan av olika skäl vara knepigt med skilda föräldrar. De har det inte alltid så lätt att prata med varandra. Det finns tre lägen minst. Kan du prata om detta med din mamma och hon kan prata med din pappa? Antagligen inte, då hade du nog inte behövt skriva till oss. Kan du prata med din mamma och hon håller tyst med förtroendet? Det kan vara väldigt svårt att göra detta för det känns ofta som att man pratar ”skit” om den andra och det vill man ofta inte. Dessutom kan det bli väldigt dåligt om din mamma berättar för din pappa. Är det möjligt - bara du vet och kan pröva. Men om dina föräldrar inte har en jättedålig kontakt då tycker jag du ska försöka prata med din mamma.
Eller kanske bäst att inte säga något och då uppkommer frågan om du har andra som kan hjälpa dig? Du kanske kan prata med någon av dina syskon och berätta att du så gärna vill träffa dem men att det också är jobbigt att komma till din pappa för det blir skäll och bråk. Någon vuxen släkting du känner förtroende för? Du kan undersöka om det finns några möjligheter.
Om du ändå förblir ensam finns det ändå mycket du kan göra. Du kan försökas prata med din pappa om detta. Han kanske inte förstår hur dåligt du mår av hans skäll och hur rädd du blir att göra fel. Eftersom det kan vara svårt att prata om det brukar det vara lättare att skriva ett brev och ge honom. Du kan till och med visa detta brev med svar? Kanske du inte tycker att något av detta går. Då återstår att ta kontakt med någon på nätet. Du kan skaffa en chattkontakt på Tjejzonen och där få hjälp och stöd hur du ska göra för att få det bättre med din pappa utan risk för orosanmälan.