Känner mig alltid ensam
Jag vet inte varför, men jag vill bara inte leva längre. Det känns så onödigt och jag känner mig så ensam alltid. Jag vet att jag är ung och har hela livet framför mig, och jag vet att min familj och mina vänner inte hade tyckt det var så kul om jag gick och dog, men jag kan inte se någon framtid för mig själv. Jag tänker bara på hur tråkigt jag kommer ha det och hur onödigt det är att leva när världen är så stor. Folk pratar hela tiden om att jorden snart är överbefolkad, så vad spelar mitt liv för roll om jag ändå hade gjort miljön en tjänst om jag hade dött? Jag vet att detta kanske är svårt att förstå sig på, men det är ungefär så onödigt jag tycker att livet känns. Inget känns lockande längre.
Förr kunde jag se på framtiden och tänka på alla människor jag kommer träffa och alla städer jag kommer resa till, men nu känns det bara jobbigt och inte roligt alls. Jag har inga intressen, jag är ok på vissa saker men jag är inte bra på någonting. Jag har ingenting som jag brinner för, och jag känner liksom på mig att jag kommer hamna på ett jobb någonstans som jag inte alls kommer ha något intresse för och det känns bara så hopplöst. Det värsta är att jag inte alls känner att jag har någon att prata med. Det känns som om varje gång jag öppnar upp mig för någon så blir det jobbigt för dem. De känner liksom att de inte vet vad de ska säga, så det blir bara jobbigt och stelt. Och jag vill verkligen inte vara jobbig. Jag har så mycket kärlek jag vill ge till mina nära och kära men det går liksom inte. Jag vill bara sluta leva.
Så jag vet inte vad jag ska göra. Jag har inte försökt någonting, och jag har inte pratat med någon om detta. Jag har varit hos en kurator förut men det kändes inte alls rätt. Och eftersom det här bara är något jag känner och inte agerar på så känns även det onödigt liksom. Det syns ju inte ens att jag mår såhär dåligt, så det kan ju inte vara så allvarligt. Men jag orkar verkligen inte med någonting längre. Hjälp :(
ms

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du skriver till oss. Du skriver om viktiga frågor som vi alla nog mer eller mindre kan känna igen oss i. Hur ska jag hitta fram till vem jag ska vara, vad jag ska bli, hur jag ska leva? Kommer det alls att finnas en plats för mig? Kommer någon att se mig, att svara mig?
Det kan verkligen kännas överväldigande ensamt och osäkert att tänka på hur man ska kunna leva ett liv som vuxen mitt bland alla andra, mitt i samhället. Ändå klarar de allra flesta av att skapa sig ett nytt och eget sammanhang med vänner, arbete och egen familj. Det går steg för steg. Men det är svårt att i förväg veta hur allt kommer att bli.
Det kan verkligen vara svårt att efter alla skolår veta vad man vill arbeta med sedan. Det bästa är kanske att börja plugga något och se vad man tycker, eller börja jobba med något och se hur det är. Du behöver inte veta redan nu vad du ska göra sedan.
Så den osäkerhet du känner är lätt att känna igen sig i. Men när du vill tala med någon om den så får du ingen bekräftelse. Det blir stelt och du känner dig besvärlig för de andra. Det kan ha flera orsaker. När du talar med jämnåriga kanske de inte är beredda att känna in det du talar om eftersom de är i samma situation i livet.
Du har varit hos en kurator tidigare men det kändes inte rätt. Då ska du inte ge upp. Det kan komma att kännas mycket bättre när du talar med någon annan.
Jag tror liksom du själv gör, att du behöver få tala med någon om dina tankar. När man går ensam med sådana tankar är det lätt att bli alltmer nedstämd och börja tänka negativt om sig själv. Som att man ingenting kan, att man inte är intresserad av något och att andra inte orkar med en. När man är nedstämd kan det mesta kännas på det viset.
Men det går att få bra hjälp! Du är 17 år och kan då själv ringa till BUP. Förklara kort hur du känner och be att få en tid. Om tankarna på att inte vilja leva blir starka ska du ringa akut och träffa någon helst samma dag.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.