Rädd för pappa och bråk med mamma
Hejj! Jag undrar att om min mamma vet om att min pappa dricker och jag inte vill sova där pågrund av det för jag är väldigt rädd och börjar stor gråta på kvällen får svårt och andas osv, måste jag sova där endå? Jag är 11år och har bott hos mamma nu i ett år pågrund av detta (mina föräldrar är skilda) och jag och mamma har börjat bråka väldig mycket iband små bråk och ibland lite värre bråk? Vad ska jag göra? Jag har även väldigt svårt att somna på kvällen kan det ha med saken att göra? Jag tror även att ajg har adhd då jag kan bli väldigt konstig jag Årkar typ inte med mej själv utan håller på att larva mej och kan bli såååå arg ibland.

BUP svarar:
Hej!
Det är en svår situation du har, jag förstår att du är både ledsen och arg. Att ha en förälder med alkoholproblem är en av de jobbigaste sakerna i ett barns liv. Du har bott hos din mamma under ett år men var bor du nu? Är det så att du vissa dagar eller veckor måste bo hos pappa och fast du är rädd för honom? Eller är det så att du ska sova över någon gång hos honom men det är ändå jättesvårt för dig för du är i alla fall rädd. Är han aggressiv mot dig? Är det så att du aldrig vet hur han blir när han är alkoholpåverkad? Det är ett problem som man måste ta hänsyn till.
Jag föreslår att du talar med mamma när det är lugnt mellan er. Ta upp med henne att du kan tänka dig att träffa pappa på dagtid men inte sova över. Att du vill tillbaka den ordningen ni hade under det år när du bara bodde hos henne. Det är så att det är föräldrarnas överenskommelse som gäller för barnen. Men barnen kan i alla fall säga vad de vill, och efter att du har fyllt 12 år har du ännu mer att säga till om var du vill bo.
Men om du och din mamma inte kan komma överens om ditt boende behöver du  ta hjälp av andra vuxna. Just nu är det svårt för att det lov från skolan. Men om situationen inte förändras tills skolan börjar måste du tala med din skolkurator eller skolsköterskan och berätta hur du har det hemma och be dem om hjälp. Tills dess kan du också chatta, mejla eller ringa till Barnens rätt i samhället (tel nr 116 111) för att få mer stöd och råd.
Den andra frågan du tar upp är om du har ADHD. Den fråga kan inte avgöras på annat sätt än att man gör en utredning på BUP eller på barnläkarmottagningen. Där behöver din mamma delta och även skolan ska ge sin syn på ditt beteende och hur du fungerar i skolan.
Men jag vill säga något som är jätteviktigt. Att vara arg och bråka eller larva sig kan komma utav att du har så jobbiga förhållanden hemma. Barn kan få sådana symtom även utan ADHD. Det viktigaste är att barnet få trygghet hemma oavsett diagnos. därför tycker jag att du och din mamma behöver tillsammans få hjälp med att kunna hantera konflikterna hemma. Hjälp med familjesamtal kan man få både på BUP men även på socialtjänstens familjeavdelning. Det är många, många familjer som någon gång behöver ta hjälp just med konflikter hemma så att det inte blir så mycket bråk. Det är ingenting att skämmas över, det är naturligt. Om det är för komplicerat för dig att ta upp det med din mamma kan du visa för henne vad jag har skrivit här.
Om sedan dina svårigheter består kan din mamma tala med skolan och väcka frågan om de anser att det är aktuellt att göra en ADHD- utredning eller de inte tycker det. Det måste nu vänta tills skolan kommer igen igång. Men frågan om dina övernattningar hos pappa kan du ta med mamma direkt.