Hur får man medicin för depression?
Hejsan!
Jag är en tjej på 13 år och ska börja i 8an till hösten. Har några frågor angående depression och medicinering för detta.
Jag har mått dåligt i 1 år och 5 månader, men mått riktigt extremt dåligt i 5 månader. Har varit med om så mycket och tänker oftast på de sakerna hela tiden. Ser ingenting ljust längre, känns som att jag lever i ett mörkt svart hål där jag bara ser ångest och depression dygnet runt. Har inte lika roligt längre som förut och är alltid nedstämd. Skadar mig själv, försökt tagit mitt liv 1 gång och har självmordstankar väldigt ofta. Har pratat med en på BUP, fast va bara där 3 gånger och fjärde gången jag skulle dit satte jag mig på golvet och skrek, vägrade att gå in. Min psykolog är super snäll, men jag kan inte öppna upp mig. Är rädd på något sätt. Själv tror jag att jag lider utav en djup depression och skulle behöva behandling för det, antingen bli inlagd på något slags hem eller få medicin för detta. Men min fråga är då hur? Vet inte hur jag ska göra för att få den behandlingen. Ska man gå till sin psykolog och fråga om att få medicin? Vet inte om jag vågar det, rädd att hon ska säga nej och att jag inte får medicin. Men jag känner själv att det skulle behövas eftersom att jag mår så dåligt. Mina kompisar försöker hjälpa mig och tycker också att jag borde få någon slags behandling med medicin eller något, dom märker också på mig hur dåligt jag mår, även mina föräldrar märker också.
Så snälla hjälp mig, hur ska jag göra?
tjejen som mår skit

BUP svarar:
Hej Tjejen !
Jag tycker absolut att du ska vända dig till BUP igen och att du ska ta hjälp av dina föräldrar.
På din beskrivning förstår jag det som att du gillade din psykolog, men blev helt panikslagen och inte vågade gå in. Det kan vara så att det är smärtsamt att öppna upp och tala om sådant som är svårt och att du kanske behöver ta en liten bit i taget.
Som svar på din fråga om medicinering för depression så måste det vara en läkare som ordinerar medicin och det är ovanligt att man skriver ut det direkt. Det brukar först vara bedömningssamtal där man tillsammans försöker förstå vad du behöver för hjälp. Du kan fråga din psykolog om medicin, men en läkarbedömning måste också till.