Hur ska jag gå vidare och må bättre?
Hej bup! Efter min morfar gick bort i Cancer för 4 månader sedan så har jag inte mått så bra,jag äter mindre,gråter varje dag.Men jag gråter inte bara över min morfar men jag tror morfars död blev droppen för mig,och i skolan är alla killar på mig och säga dumma saker som jag mår dåligt över och alla hör sakerna men ingen gör något.jag hade 3 bästa vänner men 1 av dom ska byta skola och de andra 2 har blivit så tighta så jag blir tredje hjulet som gör att jag mår dåligt,de är alltid tillsammans och de frågar aldrig mig.så en dag fick jag nog av att den "utstöta" personen,så jag skrev till dom och sa hur jag kände och att jag inte ville vara deras vän längre och jag mår så mycket bättre utan dom.men nu kommer vi till själva problemet nu har jag inga vänner kvar för dom andra tjejerna i klassen har son bästis som dom alltid väljer först och sen blir jag kvar sist som alltid.Men jag känner att jag vill byta skola men det är 5 km till den och då måste jag ta buss och det känns väldigt onödigt och jag vill skaffa nya vänner och må bra igen innan allt,jag har även skadat mig lite när jag mått som sämst,men det som får mig att må så jävla dålig är att ingen någonsin frågar ifall jag vill med den.Hela sommarlovet har jag varit själv och mår så jävla dåligt över allt.hur tycker ni att jag ska gå vidare och må bättre
<3>

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Så är det nog, en sorg kan påverka andra saker som man är ledsen över och en förlust av morfar påminner om andra förluster som frånvaro av vänner. Hoppas du kan dela din sorg över din morfar med andra i din familj så du inte känner dig alldeles ensam med den förlusten och sorgen.
Jag tycker du ska försöka göra något åt att alla killar är på dig och säger dumma saker som du mår dåligt över. Du skriver inte vad det handlar om, vad de säger. Men det låter som mobbning? Har du berättat för dina föräldrar eller någon ansvarig i skolan?Det är inte meningen att du ska må dåligt varje dag för att killar trakasserar dig och att andra hör det och inte gör något! Det är inte ok eller tillåtet av det enkla skälet att du mår dåligt av det. Så jag tycker att du/ni tar upp saken med skolledningen och ser till att det upphör. Du ska inte behöva byta skola för att andra är elaka mot dig. Du vet väl att skolan har en absolut skyldighet att motverka mobbning? Jag tycker detta är en viktig sak och hoppas du berättar så du får vuxnas stöd både hemma och i skolan.
Sedan undrar jag om denna skolsituation där killar trakasserar dig och ingen ställer upp och stoppar också kanske påverkar dina vänskapsförhållanden med tjejerna? Du blir antagligen väldigt känslig för att var utanför. Det är väldigt bra att du inte alls har gett upp utan kan sörja dina förluster men sedan fortsätta att var beredd på vänskapsförhållanden. Om du fortsätter att skada dig kanske du ska ta kontakt med skolkuratorn? Det finns andra och bättre sätt att lindra ångest.
Jag tror inte det är slut på möjliga vänner. För det första kan man ha fler än en vän och bästisförhållanden är inte eviga i din ålder. Så om du själv vill ha kamrater och inte själv mår dåligt så finns det nog många chanser. Du kan också få kamrater på nätet som du kan chatta med om dessa viktiga frågor. Pröva gå in på Tjejzonen kanske du kan få mer tips och råd hur du kan göra.
Lycka till!