Min mamma är aggressiv och slåss
Hej jag har det jättesvårt hemma min bror är sjuk, för han fick hjärntumör för flera år sedan och kan inte gå,min mamma är aggressiv och bara slåss och svär, min pappa bor inte här längre han lämnade landet när jag var liten, jag gråter varje dag och vill byta familj men ingen lyssnar snälla hjälp mig.
den ledsna flickan

BUP svarar:
Hej!
Det kan verkligen vara mycket svårt att ha ett sjukt eller handikappat syskon. Det kan ta nästan all kraft och energi från föräldrarna och det blir svårt att själv få  det stöd och den uppmärksamhet man också behöver.
Din mamma slåss och svär. Kanske orkar hon inte med situationen hemma Då behöver något göras. Och hon får absolut inte slåss!
Du ska tala med någon vuxen om hur det är hemma. Socialtjänsten är de som hjälper familjer där det finns  stora påfrestningar, som i er familj. Du kan själv ringa  och tala med någon där. Du kan också läsa på länken koll på soc vad socialtjänsten kan göra. Men om det känns för svårt att själv ta kontakt kan du vända dig till någon annan vuxen. När skolan börjar kan du tala med t.ex skolkurator eller skolsyster. Eller finns någon släkting eller anhörig du kan tala med? Eller de som har ansvar för din brors vård?
Du säger att ingen lyssnar. Du kanske har försökt att tala med någon men inte fått gensvar?
Då ska du inte ge upp. Så här ska du inte behöva ha det. Försök då ringa själv till soc!