Känner min inte accepterad av min familj
Hej, jag är en 15 årig tjej. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag känner mig inte accepterad av min familj eftersom att jag inte är som dom vill att jag ska vara. De stöttar mig inte riktigt och de tror inte på mig. Men jag växte upp i en familj väldigt annorlunda från andra familjer. Då tyckte jag att det var normalt och trodde att alla familjer var så. Men ju äldre jag blev desto mer fick jag veta och folk tyckte jag var konstig. Jag fick även veta att min pappa ljög för mig om så mycket viktigt (tex. om mitt barnbedrag) som han senare nekade bara förra året. Jag har aldrig haft pengar till att spendera på fritiden, och när jag väl fick dem så betalade jag bara tillbaka till mina kompisar för att de hade brytt sig om mig och betalat för mig. Vilket slutade med att jag inte hade någonting kvar till mig själv. Jag vet att detta kanske inte låter speciellt farligt men eftersom att jag har levt med detta hela mitt liv så tär det på min själ. Mitt liv har så länge gått ut på att gå till skolan, komma hem och städa, diska, tvätta och laga mat. Så den ända tiden på dygnet jag kan slappna av och ha tid med mig själv är på natten. Vilket resulterar till sömnbrist. Det känns nästan som att mina föräldrar skaffade mig för att uppfostra (spelar ingen roll om det är bra eller dåligt) mig och senare få ett bra jobb så jag kan betala för allt till dem. För min pappa uppfostrade mig så att jag skulle känna skuld och gärna vill ge tillbaka om jag fått. Och att jag inte skulle gråta framför någon för då skulle jag visa att jag var svag och jag skulle bara utsätta mig själv för problem. Så det är så jag nu beter mig... jag vågar inte fråga efter hjälp för att jag inte vill störa. Sist jag grät framför någon var 5 år sedan.
Ida

BUP svarar:
Hej, tack för ditt brev!
Du beskriver så levande och fint ditt dilemma, och din ensamhet. Att inte känna sig accepterad i sin familj blir just ensamt. Det blir också ensamt att våga ifrågasätta dina föräldrars syn på hur en familj ska fungera. När man blir äldre - som du blivit- får man andra perspektiv, du ser och jämför med dina kompisar hur dom har det.
Kanske hamnar du då i ett dilemma -du vill gå din egen väg, men ändå vara accepterad. Att känna stöd för den man är av sin familj är jätteviktigt. Om du nu börjar ifrågasätta en del av dina föräldrars normer riskerar du förstås att dom inte håller med dig. Hur ska du kunna  hävda dig själv och också våga visa hur svårt det är för dig? I din familj har du lärt dig att inte visa "svaghet"(det är ju egentligen inte svaghet att våga visa vad man känner) du märker att du blivit "sån", att det är svårt att gråta inför andra eller be om hjälp.
Att växa upp och börja bli vuxen innebär ju också att man får ta ställning till -vem vill jag vara? Vad vill jag ta med mig som varit bra i min familj och vad vill jag lämna bakom mig. Kanske är det där du står nu? Kanske kan du få hjälp av att chatta med andra om dessa frågor. Det kan du göra anonymt på Tjejzonen.
Lycka till!