Tycker det är roligt att skära mig
Hej, jag har ett problem, jag tycker att det är roligt att skära mig. Jag vet att det inte är bra men det är svårt att sluta. Grejen är att jag mår inte dåligt, jag är faktiskt ganska lycklig. Har vänner och en pojkvän, är helt okej i skolan och inget jobbigt händer. Men på kvällen när jag är ensam så brukar jag ta en glasbit och skära mig på ryggen. Jag vill verkligen inte att någon ser det och frågar hur jag mår.
Ibland så slutar jag bry mig allt och då blir jag alltid lite rädd för mig själv, hur jag bara är ett skal som existerar, en människa som bär en mask av känslor som jag egentligen inte känner. Jag fattar inte varför det händer för jag är ju lycklig och glad.
Vet bara inte vad jag ska göra när det händer eller hur jag ska sluta skära mig.
Laura

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du tycker det är roligt att skära dig men du vet inte hur du ska göra för att sluta. Det du egentligen säger är att du tycker att det är ett problem att du skär dig och du vet inte varför du gör det eller hur du ska sluta med det.
Det är ett problem. Du skadar dig själv och du riskerar få fula ärr. Så varför gör du det tro?
Du säger att allt är bra men samtidigt att du bär en mask av känslor som du egentligen inte känner. Du kanske inte är så lycklig och glad egentligen? Du kanske har andra känslor inom dig som du inte riktigt är bekant med eller vill kännas vid och som du uttrycker genom att skära dig? Hur det är kan man inte säga utifrån ett brev bara men det verkar  som du genom självskadandet uttrycker något som du själv inte är helt medveten om.
Man kan skära sig av olika anledningar. Att man är arg och att man riktar det mot sig själv. Att man vill känna något överhuvudtaget eller att man vill känna en smärta som är större än något annat som är svårt. Att man vill ha spänning när det är tråkigt. Att man är orolig när man är ensam. För att det blivit en vana.
För att du ska förstå mer om varför just du skär dig, behöver du tala med någon om hur du känner och hur du har det i ditt liv. Varför du gör det hör också ihop med hur du ska göra för att sluta. När man talar med någon som kan hjälpa en att se ett sammanhang i det man gör och hur man känner, är man inte längre som ett tomt skal utan någon med meningsfulla känslor som går att förstå.
Jag tycker du ska kontakta ungdomsmottagningen i din kommun och försöka tala om detta. Annars är mitt råd att du, på kvällen när du är ensam och brukar skära dig, försöker göra något annat. Sök kontakt med någon. Gå till någon annan i familjen för att prata eller ring någon. Stanna inte kvar i den situation där du brukar skära dig. Det är också bra om du kan berätta för någon hemma att du skär dig. Den personen kan kanske vara ett stöd för dig. Och när det inte längre är så hemligt att du skär dig kan det också bli mindre laddat för dig och mindre tvunget att göra det.
Försök!