Utnyttjad när jag försöker vara snäll
Hej, jag är en kille på 16 år. Ska snart börja gymnasiet med mina bästa vänner... trodde jag. Jag har mått dåligt i cirka 5 år. Blev mobbad från 4 till 6. Har blivit utnyttjad på grund av att jag försöker och vara snäll. Så jag har haft många falska vänner. Jag har blivit känslor kallt för att skydda mig själv. Men i början av 9an så lyckades jag och skaffa 2 bra vänner som hade gått igenom samma sak som mig ( dom var ihop ). Men under sommarlovet så skrev bådad två att dom ville prata. Dom ville tydligen inte har kontakt med mig mer på grund av att jag alltid har mått psykiskt dåligt och att det har varit psykiskt påfrestande för dom. Så dom dissa mig på både sociala media och även sms. Själv har jag alltid funnits där för dom och stöttat dom under svåra tider eftersom jag själv vet hur det känns. Så nu litar jag inte på någon och det känns som om att dom egentligen bara var med mig för att dom tyckte synd om mig. Har ingen aptit, skär mig, snor gamla mediciner för att överdosa mig själv. Jag kommer och ser båda två under hela gymsasiet, eftersom vi kommer och gå på samma linje. Vet inte om jag kommer och står ut. Så vad ska jag göra? Vill inte söka hjälp, vill inte prata med någon eller öpnna upp. Mina föräldra vet inget.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det värsta är nog att vara ensam och känna sig ensam. Det är en vanlig känsla om man blivit mobbad. Många som blir eller blivit mobbade vill inte berätta för andra eller söka hjälp. Ofta tror jag, för det känns så skamligt att inte få vara med, att bli utesluten ur gemenskapen och skammen sitter kvar. Men det har ju aldrig varit ditt fel!
Nu har du haft några att prata med. Några som varit med om samma sak som du och därför kan förstå vad det innebär att bli mobbad och de har brutit kontakten med dig för det varit psykiskt påfrestande för dem. Men du har erfarenheten av hur viktigt det är att kunna prata om sig själv med någon och jag tror att du fortfarande vill kunna göra det. Jag tror ni har haft ömsesidig nytta av att prata med varandra men nu orkar de inte längre. Det kan finnas alla möjliga skäl till det. Jag förstår om du blir besviken och arg. Men kanske är det dags för dig att skaffa dig nya vänner och kanske i en större krets än andra som blivit mobbade?
Ofta blir självkänsla och tillit till andra skadat när man blir mobbad under en längre tid. Att bli mobbad är att vara utsatt för väldigt stark påverkan och det händer saker psykiskt som man inte riktigt själv rår eller har kontroll över. Det är då väldigt bra att prata med någon så att du bättre förstår hur de problem du har idag hänger ihop med tidigare erfarenheter. Nu skriver du att du inte vill det och du har säkert dina skäl. Kanske litar du inte på någon sådan person, kanske känns det för jobbigt att komma i kontakt med alla möjliga känslor du inte känner, för att skydda dig själv.
Det finns många skäl, men jag tycker du ändå du ska väga dessa skäl mot de vinster du kan göra om du söker hjälp. Du kan må mycket bättre och du kan få bättre tillit till andra och bättre självkänsla och självförtroende. Det är detta det handlar om. Vad har du att förlora?
Du har allvarliga symptom och beteenden. Att ta överdos är väldigt farligt. Kan vara en mer eller mindre medveten ” lek med döden.” Gör ett allvarligt försök att må bättre istället - sök hjälp! Det finns flera ställen där du kan få hjälp. Första linjens psykiatri på en vårdcentral, BUP eller på en Ungdomsmottagning där du bor. Känner du dig osäker är kanske är det enklaste att du tar kontakt med skolkuratorn. Skolan har ju en absolut skyldighet att hindra mobbning och hjälpa dig som blivit utsatt.
Så fast du inte vill söka hjälp är det det jag hoppas du gör. Försök vara omhändertagande mot dig själv. Försök vara mot dig själv som du beskriver du varit mot dina vänner. Försök vara så mot dig själv också.