Måste ha uppmärksamhet annars blir min dag förstörd
jag har mycket problem i skolan, vet ej vart de kommer ifrån för de känns som jag kan så mycket mer men jag kan inte prestera.  jag hade mycket bättre betyg bara förra terminen (jag går i 8an ska börja nian) jag har väldigt svårt att konsentera mig och när jag försöker konsentrera mig så sitter jag o kämpar i max 10-20 min sen går de ej mer o jag börja pilla på grejer o går runt i klassrummet och ut ur klassrummet o blir pratig och högljudd, och sen är det en grej som hänt mig nyligen som är såå jobbigt för mig. det är att om jag känner mig ful då stannar jag hemma från skolan,från kompisar, jag blir sur, och arg, samma om jag inte får uppmärksamhet och grejer men det har blvit rätt så mycket bättre efter jag hittade en kille som jag verkligen tycker om, men då måste jag ha uppmärksamhet av han annars blir min dag helt förstörd, jätte larvigt vet verkligen inte hur jag ska få bort det men de blir faktiskt bättre när man lägger undan sociala medier. men tillbaks till det med skolan, alltså jag har gått på denna skola i 2 år nu och dom har alltid lowkey vetat om att jag har det inte lätt i skolarbetet, men dom gör aldrig något åt det, och ja vill verkligen ha hjälp o det har jag sagt och det har dom märkt men dom skiter i. nu har jag F i mer ämnen än vad jag har godkänt i och 40 % frånvaro och alla skyller det på mig men jag vet inte hur jag ska göra, jag känner mig så lat och dum i huvudet som inte ens försöker men jag försöker jätte mycket det syns bara inte och hur fan ska jag fixa detta nu. en grej till är att jag vet inte riktigt vem jag är, min personlighet anpassas för dom jag är med och jag har jätte svårt att verkligen få ut min personlighet, jag är väldigtsocial och inte alls blyg, men jag är ju faktiskt bara 14 så de är många personligheter som snurrar runt, tack för mig.
matilda

BUP svarar:
Hej Mathilda och tack för ditt brev!
Det kan verkligen vara jobbigt att vara 14 år, en tid då det händer så mycket, blir så många förändringar och som många upplever som orolig.
När det gäller skolan och jag måste berömma dig för din uthållighet, vilja och tålamod. Jag tycker att du skall ta hjälp av dina föräldrar så att skolan verkligen får klart för sig din önskan om att göra bra ifrån dig men att det är svårt. I ditt brev får jag intrycket att du är ensam med att prata med skolan och jag tror att du kan behöva vuxenstöd. Du kan ju också fundera på vem av skolpersonalen som skulle ha störst förståelse för dig och ditt problem. Vem gillar du bäst? Vem tror du gillar dig bäst av personalen i skolan?
Jag vet inte om ditt skolproblem hör ihop med det andra du beskriver- beroendet av vad andra tycker om dig, att du anpassar dig efter andra så du till slut inte vet vem du är. Har du funderat på var din gräns för anpassning går? Jag gissar att det finns en sådan. Annars tror jag att social skicklighet i att vara med  människor kan vara en tillgång. Men förstås inte så att du utplånar dig själv. Finns det något i dig som märks oberoende av vem du är med? Hur skulle olika människor beskriva dig om du frågade?
Jag gissar att det skulle finns någon eller några beskrivningar som skulle bli lika. Kanske det är en del av din kärna? För jag tror nog att den det finns en kärna där inne som du tar med dig, oberoende av vem du är med. Men det kan vara svårt att få syn på den och jag gissar att det bästa sättet att göra det är fortsätta som du gör, vara social och träffa människor som du gillar och som gillar dig.
I den stund du blir med avspänd och bekväm kommer du nog också att våga visa mer av dig och därmed också bli mer klar på vem du är. Den fråga du brottas med "Vem är jag?" tror jag att alla människor jobbar med mer eller mindre under perioder i livet. Kanske det är en del av att vara människa? Du nämner helt kort att du minskat din dos av sociala medier och det tycker jag verkar vara förnuftigt. Du behöver nog möta människor i verkligheten för att få svar på dina frågor.
Önskar dig det bästa och ett skönt sommarlov!