Ibland har jag sån extrem ångest
Jag vill dö ibland, ibland jag får ångest över att jag kommer dö snart. Alltså ibland vill jag bara försvinna och aldrig behöva gråta och få ont igen, och ibland har jag sån extrem ångest över hur kort livet är och att lycka bara är tillfälligt och försvinner snart. Jag pendlar mellan två lägen och mår hemskt i både. Vad ska jag göra för att känna lust för att leva och samtidigt känna glädje utan oro för att all glädje snart är över.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du verkar känna mycket stark ångest i olika situationer. Du skriver att du pendlar mellan två lägen och mår hemskt dåligt i båda. Du undrar vad du ska göra. Jag tror när det gäller ångest att det är väldigt bra att få stöd och hjälp att hantera den. Jag tror du behöver träna på att känna glädje utan att din oro tar över. All glädje kommer att ta slut - hur skulle det annars vara? Det är ju en känsla men du kommer att uppleva nya saker att glädjas åt. Eller kanske kommer du att kunna glädjas igen åt samma sak och många gånger. Börjar du tänka på oro är det väldigt lätt att du också blir orolig och den känslan tränger undan din glädje.
Eftersom du mår så dåligt tycker jag du ska söka hjälp. Prata med dina föräldrar och ta kontakt med vårdcentralen eller BUP för att få hjälp.
Lycka till!