Kan man ta bort ärr?
Hej BUP!
Det hände lite saker förra halvåret tex att min pappa skiljde sig med min låtsas mamma
(dom hade varit ihop i 7 år) och sedan efter en vecka så kom han med en ny tjej med barn i min ålder osv. Skolan gick sjukt dåligt och satte jätte höga krav som jag inte kunde nå upp till för att jag har svårt att läsa och lyssna på ämnen som jag inte är intresserad av. Jag har även en kompis som mår dåligt och jag tar oftast andras känslor för lätt
(om ni fattar, typ att hon e ledsen osv då blir jag också det), men hon är också en sådan person som under skolveckorna "Vi räddad varan osv" Och så fort det blir helg eller lov så skrev hon inte ens till mig eller svarade. Så varje dag jag kom hem från henne så fick jag ett mental breakdown och mådde jätte dåligt (under skolveckorna). Jag har väldigt dåligt självförtroende och att se alla modeller på insta och höra om alla som mår dåligt på youtube och sedan titta på serier som jag bara tar dålig energi av, var inte så bra för mig. Jag hade också lite problem hemma hos min mamma då vi bråkade väldigt mycket och hon kunde säga saker hon inte menade osv, jag kände också att min låtsas pappa inte tyckte om mig lika mycket som mina små bröder (som är hans barn). Så jag kände mig väldigt tom och ledsen, jag kände typ inte glädje och i skolan låtsades jag vara glad och spelade som att jag inte brydde mig när vissa människor typ sa till mig
"Haha så kan du inte stava det!!"
"Är du efter eller?"
"Omg du väger sjukt mycket mer en mig"
Osv, dom flesta av mina vänner som jag var med är väldigt korta och små om ni fattar. (Jag väger runt 50kg och är 160cm).
-
Men jag har ändrat på mycket saker nu efter jag pratade med min mamma om det. Just nu försöker jag lära mig att inte bry mig om vad andra tycker, för att om jag går förbi ett gäng (i min ålder) med någon vuxen i min släkt och dom säger minsta lilla så får jag typ en panik attack, jag kan liksom typ inte andas och jag börjar liksom nästan gråta. Så det är verkligen inte bra. Men det jobbar jag på nu.
-
Men det var inte saken, saken var att jag skar mig över hela mitt lår och ärren har läkt fint och syns inte så mycket (i vissa ljus) men jag vill verkligen inte ha dom där och jag skäms över dom. Så jag undrar om det finns något sätt att få bort dom?
Angelina

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad skönt att höra att du nu mår mycket bättre. Att du och din mamma kan prata om viktiga saker och att du har förändrats och fortsätter ta itu med din känslighet.
Du har rätt. Man behöver många gånger också ett slags skydd mot omvärlden så att den stora känsligheten inte alltid är påkopplad. Men den kan vara en stor tillgång, bara du kan skydda dig när det behövs!
Vad beträffar dina ärr tror jag du inte kan göra något åt dem för de syns inte mycket utan mest i vissa ljus. Jag tror att det nog är du själv som ser dem mest för du vet att de finns. Andra kanske inte lägger märke till dem alls? De kommer också att synas mindre alltefter. Kanske är du rädd att någon ändå ska se dem och fråga? Vad ska du då säga?
Kanske kan du ändå berätta nu efteråt att du faktiskt en tid mådde mycket dåligt men låtsades vara glad. Det låter som en tid när du kände dig ensam och kanske övergiven. Jag tänker att om det känns som att du nu efteråt skulle kunna berätta det, då kanske det inte gör så mycket om någon skulle upptäcka dina ärr och fråga?
Om du vill veta mer om något kan göras med dina ärr då tycker jag att du skulle kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning eller skolsyster/skolläkare och höra. Finns också ett svar på UMO du kan läsa om du söker på "ärr" i deras sökfunktion. Hoppas allt fortsätter gå bra!