Vill flytta från mina föräldrar
Hej BUP! Jag är 16 år och har i snart 4 års tid haft problem med självskada, självmordstankar och ätstörningar. Jag vill egentligen ha hjälp med det här och flytta från mina föräldrar då de är en stor del av mitt dåliga mående. Men när jag tidigare har försökt prata med dem om mina problem har de bara sopat dom under mattan och sagt att de inte är något att grina över. Min ena förälder har också problem med alkohol och han blir arg och aggressiv när jag försöker prata med denne. Vad ska jag göra?
Ledsen och övergiven

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad synd att din pappa har så allvarliga problem med alkoholen! Det påverkar hela familjen och naturligtvis svårt för dig att göra något åt. Det är han själv som måste ta ett beslut att sluta dricka och för att ta det beslutet kanske något behöver hända i hans liv som gör att han bättre förstår att han skadar både sig själv och de människor han mest tycker om. Jag förstår att du både känner dig övergiven och ledsen.
Men du behöver inte vänta på det utan du kan själv ta kontakt med socialtjänsten där du bor och be dem hjälpa dig. Du kommer att behöva berätta om din hemsituation och socialtjänsten kommer att utreda din hemsituation och hjälpa din familj så att du ska få det bättre. Men innan du gör detta tycker jag att du ska ta kontakt både med Bris och Socialtjänsten anonymt. Då kan du berätta mer hur du har det och hur det påverkar dig och du kan ställa dina frågor. När du sedan är väl informerad är du mogen att fatta ditt eget beslut hur du vill gå vidare. Du kan ringa Bris och be att få tala med en kurator. Tel. 116 111. Du kan också ringa din socialtjänst och rådfråga anonymt om din hemsituation. Du kan läsa mer om detta och hitta rätt telefonnummer på KollPåSoc. Om du vill chatta om missbruket i din familj kan du chatta på Maskrosbarn.