Vågar inte öppna upp mig för min psykolog
Hej bup! Jag är en 14 årig tjej som varit i kontakt med er sedan jag var 6 år då jag utreddes för adhd och Aspergers
har just nu kontakt med er pga självskadebeteende och ett flertal självmordsförsök men jag vågar inte öppna upp mig för min psykolog, jag är rädd, rädd för att inte bli tagen på allvar, rädd för att mina föräldrar får reda på hur illa de är
vad ska jag göra?
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Tack för ditt brev. Jag tror nog att det är många som redan nu är oroliga och bekymrade för hur du har det. Annars hade du inte haft kontakt med BUP efter så många år. Många som har det svårt har nog, precis som du haft svårt för att börja berätta. Man kanske tror att man måste säga på ett visst sätt, säga det vid rätt tillfälle eller som du är rädd för hur reaktionen skall bli.
Samtidigt så längtar du ju efter att få hjälp förstår jag, eftersom du skriver till oss om det här som ett problem. Och mitt bästa tips är att bara börja säga något allmänt, t ex. "det är något jag vill berätta". Jag tror att du kommer få hjälp att fortsätta att berätta det vill ha sagt så att du kan få hjälp med det som är svårt. Om du väljer att börja prata med psykologen kan du också säga att "det är svårt att berätta eftersom jag tror att mamma och pappa skall bli ledsna/arga/inte reagera/förbjuda mig/tycka jag är larvig (välj det som passar eller lägg till det som gäller dig)". Du kan i så fall få hjälp med att berätta för dina föräldrar så det blir bra för dig.
Det jag tycker är så fint med ditt brev är att du verkligen vill bli tagen på allvar och få hjälp. Det tycker jag också att du förtjänar. Jag tror att om du bara tar dig över det första motståndet för att berätta kommer det både att bli enklare att berätta mer och enklare att leva.
Önskar dig det bästa!