Otroligt mycket prestationsångest
Jag har allt haft otroligt mycket prestationsångest kring skolan och brukar skaka av oro och inte kunna tänka (misstänker även att jag haft panikattacker men kan inte bedöma det själv) inför prov och liknande. Så har det varit ända sen jag gick i 4an. Jag har trots det ändå kunnat läsa och lära mig bara jag låtit mig själv bryta ihop ordentligt en gång så jag "får ur mig all oro". Men nu kan jag inte det längre, så fort jag sitter ner för att läsa eller anstränger mig minsta lilla för att lära mig börjar jag skaka och ofta gråta och huvudet går på högvarv, och det går inte över som förr. Har under sista halvåret på gymnasiet inte orkat ta tag ordentligt i skolan trots att det betyder jättemycket för mig att få höga betyg (a i alla ämne vilket jag såklart inte fick eftersom jag inte pluggade).
Jag mår mycket bättre när jag bara är med vänner och brukar fly till dem istället för att göra det som gör mig stressad. jag vill ju bara kunna ta tag i det och få det överstökat, jag hatar mig själv för att jag inte kan det och det suger. Jag är rädd att jag aldrig ska kunna plugga ordentligt igen. Och det är inte bara skolgrejer, jag har märkt att jag inte kan hålla fokus på tex youtubvideor som innehåller mycket information utan att få huvudvärk och jag orkar aldrig göra klart uppgifter jag börjar på som kräver minsta ansträngning (typ städa rummet, laga mat eller planera fester med kompisar). På jobbet kan jag göra det jag ska men jag är alltid helt slut när jag kommer hem ocj det är egentligen att jag är så rädd att inte värka kompetent att jag står emot huvudvärken och tröttheten som kommer. Ibland gömmer jag mig på toan om jag inte orkar hitta arbetsuppgifter att göra så ingen ser mig inte föra nått under arbetspasset.
Jag tränar på gym och det älskar jag men det stressat mig också för hah känner mig aldrig bra nog, jag borde alltid träna mer. Att gå upp i vikt (vilket jag absolut kan göra utan att det är ohälsosamt) stressat ihjäl mig och jag måste aktivt avstå från att väga mig för att jag vet att jag blir destruktiv om jag har siffror att jämföra. Jag får panikkänsla när jag tänker på att jag borde träna mer och jag känner mig ful om jag inte är nöjd med hur jag presterar.
Jag är väldigt trött hela tiden och det går inte att sova bort, jag tror jag har haft huvudvärk konstant i ett år typ, den går aldrig över. Jag är utmattad och har ont i kroppen och känner mig spänd. Jag får bryt ibland när jag gråter en hel dag och inte orkar göra nått. Sättet nån minsta press på mig låser jag mig helt och kan inte göra uppgiften. Detta funkar inte! Vad kan jag göra? Håller jag på att gå in i väggen eller är det nått annat som gör att det blivit värre? För jag mår annars självförtroendesmässigt bättre än någonsin i mitt liv så jag fattar inte varför inte min ork är högre. Kan jag göra nått själv? Borde jag söka hjälp (det vill jag inte)?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Ja, du ska söka hjälp. För om du är väldigt trött hela tiden, har ständig huvudvärk och ont i kroppen då ska du söka hjälp snarast. Sök hjälp på en vårdcentral där du bor så du kan bli läkarundersökt. På vårdcentralen kan du också berätta om din prestationsångest och söka hjälp för den.
Din  prestationsångest verkar genomsyra ditt liv vid många tillfällen. Vilken tur att du inte måste prestera när du är med dina vänner.
Det låter som du gör all inlärning , både fysisk och psykisk till en fråga om vad du presterar? Om du presterar bra eller dåligt . Dina tankar om prestation verkar störa all typ av inlärning och ibland också bara vanligt utförande av något t ex städa eget rum. Är det så att egentligen är det inte själva handlingen att städa, laga mat som är det besvärliga utan alla tankar och känslor du förknippar med handlingen. Kanske dyker tankar upp om det blir bra eller dåligt, om vad andra kan tycka om det du gör eller andra tankar du får och som förvandlar en enkel uppgift till något ångestväckande och ångesten måste du hantera på något vis. Eller också är det så nu att du är så psykiskt utmattad att det som förut var enkla saker nu har blivit svåra?
Jag kan inte svara på om du gått in i väggen, som det heter. Men du märker själv att du har fått svårare komma ihåg saker och att koncentrera dig. Ständig oro är inte bra för tänkande och presterande även om oro många gånger också behövs och är bra att kunna känna. Men din oro verkar inte vara till hjälp nu utan mer ett hinder.
Det är bra att du skriver till oss och undrar över din hälsa. Du undrar om du kan göra något själv. Ja, det kan du. Prata med dina föräldrar och gå till en vårdcentral och låt undersöka dig så att du utifrån det kan får adekvat hjälp.
Ta hand om dig!