Vad ska jag göra med min ensamhet?
Hej jag har fått gå igenom mkt i mitt korta liv. Blivit mobbad i skolan men att ha vänner utanför sedan började jag bli vän med mina mobbare helt plötligt. Sedan blev de bra i nått år eller två. Nu när jag började gymnasiet så började jag utveckla panikatacker och mkt svår depression. Visst jag har lyckats ta mig ur många gånger med hjälp av andra men något har alltid fastnat kvar och inte velat gå bort. Jag förstår att man går igenom saker i livet men ensamheten har alltid stannat kvar. Jag har inte så många vänner jag umgås med de är kanske 2-3 st andra är bara bekanta eller sånna man bara känner lite så. Jag vet att jag kanske låter bortskämd eller otacksam men jag känner mig så ensam. Så grovt ensam att jag börjar må dåligt och bli deprimerad.
Det är sommar nu det är meningen man ska vara ute ha roligt och vara ute sent, bara leva livet. Men det går inte då jag känner mig ensam och att när jag väl är ute med nån kompis så gör vi inget förutom att sitta och små prata. Aldrig att jag kan dela med mig hur jag mår eller vad jag känner för då förolämpas jag bara och jag litar helt enkelt inte på dom så past för jag har alltid varit den som lyssnar och stöttar alla, finns alltid för dom men när jag mår skit finns absolut ingen fast de vet att jag inte mår bra.  Det är alltid deras problem som ska pratas ut inte mina. Jag har inga bästa vänner eller någon alls att prata med det är därför jag känner mig så ensam. Allt jag kämpar och tar mig igenom får jag göra själv. Jag får sån ångest att jag vill klippa bandet med alla för ingen är riktiga vänner känner jag för jag vet inte hur jag ska lösa detta. Men då har jag verkligen ingen att ens gå ut med och det vill jag inte. Jag vet inte vad jag ska göra för jag saknar tiderna då jag gick ut hade skit roligt kom hem sent och kände att idag var en bra dag för jag har har haft det så roligt. Mina vänner pratar bara om skvaller eller problem med familj och killar , visst men inte så roligt när det är bara det som görs.
VAD kan man ens göra för roligt när man är 17? förom att prata hela dan och vara "vuxna"
Vad ska jag göra med min ensamhet?
Not so happy

BUP svarar:
Hej!
Det känns i hjärtat att läsa ditt brev. Du har gjort rätt som skrivit till oss, vi läser och försöker möta dig i vad som är svårt. Eftersom mitt svar bara kan bli en engångsföreteelse så kommer jag i slutet av mitt svar ge dig förslag på hur du kan få mer hjälp än vad jag kan ge här.
Att känna sig ensam är vanligt under sena tonåren. Du är inte ”vuxen”, utan på väg att bli det. På vissa områden kan man känna sig säkrare, men annars måste man pröva sig fram. Det är förmodligen därför dina kompisar mest talar om sig själva – dom har också mer eller mindre svåra egna känslor och frågeställningar att jobba med. Och att du lyssnar blir kanske en öppning för dom att våga öppna sig?
Vad man har svårt med varierar förstås. Du har dåliga erfarenheter av mobbing och opålitligt kamratskap, det sätter avtryck. Du skriver att du har haft hjälp förut, vilka var det som du hade hjälp av? Kan dom vara till någon hjälp igen? ”Vänner” är skönt att kunna anförtro sig åt, men de orkar sällan hela vägen. De kan ändå vara bra att kunna gå ut med, utan krav eller förväntningar att de ska sätta sig in i dina problem. Kanske inte lika roligt som tidigare, men ändå bättre än att du isolerar dig. Hur du kan hantera dina ensamhetskänslor, depression och panik kommer vara något som du får kämpa med framöver, men tillsammans med en professionell för att komma framåt.
Du skulle kunna börja med att titta på en del sajter där ungdomar skriver och chattar om hur de känner sig och tänker. Till exempel Tjejjouren, Snorkel eller Jourhavande kompis. Där finns också möjlighet att chatta både med andra ungdomar och vuxna. Men du behöver framför allt professionell hjälp. BUP kan ta emot dig tills du fyller 18 – hur lång tid är kvar till dess? Som jag skrev så behöver du kontakt över tid, kanske passar vårdcentralen bättre (för psykologstöd behöver du förmodligen remiss från husläkaren) eller ungdomsmottagningen där du bor. När du fyllt 18 kan du söka kontakt med vuxenpsykiatrin för nedstämdheten och panikattackerna. På många håll i landet har man olika typer av hjälpverksamheter just för åldrarna i gränsen mellan barn och vuxen –fråga på vårdcentralen.
Du frågar vad man kan göra för roligt? Jag kan bara svara att försök känna efter vad du tycker är roligt eller intressant, om du längtar efter något, är nyfiken på något? Vad gjorde du förut när du hade roligt, när du hade bra dagar? Du kan göra mycket, inte bara det som andra i din egen ålder gör. Något alldeles nytt kanske?
Jag hoppas du hittar en väg som är möjlig för att få bra hjälp att gå vidare.