ADHD-test och uppmärksamhetsbehov
Hej! Jag har alltid haft mke energi osv. och vi tror de är ADHD men jaag kommer inte våga svara på frågorna, jag vet att jag kmr rycka på axlarna, kan man typ få veta ledtrådar om testfrågorna eller få se de innan testet så man vet att man kan svara?? Sen en till grej, jag har under 2-3 år haft uppmärksamhetsberoende och varit en uppmärksamhetshora om man kan säga så, och det har gjort att jag fejkar min ålder får att få en kille, det kanske låter sjukt men jag kan inte sluta med det och det är jätte jobbigt...
Kim

BUP svarar:
Hej!
Du skriver om två ganska olika problem.
Det första är att du (kanske också dina föräldrar) misstänker att du har ADHD, men du är rädd för "testet". Jag vet inte utifrån vilka konkreta problem med ditt beteende och eventuellt bristande uppmärksamhetsförmåga ligger till grund att du (kanske även dina föräldrar)  har dessa tankar. Men det faktum att du har mycket energi betyder inte alls att du har ADHD. Och även om du har svårigheter som impulsivitet och svårt med koncentrationen kan det finnas en rad andra förklaringar till dem. Just därför brukar man göra en ganska omfattande utredning av denna fråga innan man kommer fram till diagnosen eller till andra förklaringar.
Men ordet "test" i samband med en sådan utredning tror jag du har missförstått. . Man gör inget prestationstest. Man frågar om vad det är som är svårt för dig, man frågar hur du beter dig i olika situationer, man frågar om du har svårt med inlärningen och liknande. Alltså ingenting sånt som det finns rätt eller fel svar på, det enda som behövs är att man svarar ärligt.
Ett helt annat problem är att du söker en speciell form av uppmärksamhet, nämligen att få den av killar. Jag vet inte hur gammal du är men i tonåren väcks det sexuella intresset med en alldeles speciell kraft, det är helt normalt. Hos vissa kommer det tidigare, hos andra kommer det med en ganska reell fördröjning. Jag kan inte bedöma om ditt behov av en pojkvän eller sexuellt umgänge är något som är helt i sin ordning eller inte men en varningssignal är att du utger dig äldre än du är. Det kan faktiskt leda till komplikationer, du kan utsätta dig för risker och faror men även den person som du lurar kan råka illa ut om du är under 15 år.
För att reda ut denna fråga rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Där kan ni utreda vad som är ok och vad som innebär risker för dig och i så fall hur du ska förhålla dig till detta behov.