Pappa dricker – trivs inte hos honom
Hejj, jag är 11år och i höstas flyttade jag till mamma flr att jag trivdes böttre hos mamma och pappa drack. Jag trivs jättebra hos mamma!! Men nu ska mamma och jag flytta och jag går kvar i samma skola osv. Men så vill jag ha några möbler från pappa jag frågade pappa om jag kunde få ta min säng som jag fått av hans ex han har läst sms och jag antar att han är ledsen. Liknade saker har hänt att han försöker ge mej dåligt samvete tex varför sover du hos mormor varför kommer du inye och sover hör och osv och anklagar mej och gör så jag får dåligt samvete och blir ledsen ich ibland gråter, är det ok??, vad ska jag göra??

BUP svarar:
Hej!
Du har det jättejobbigt. När en förälder dricker för mycket så kommer många känslor, man blir ledsen och arg, besviken, tycker synd om, undrar om hen fortfarande bryr sig. Trots att din pappa uttrycker sig konstigt genom att ge dig dåligt samvete eller förebrå dig saker så betyder det ändå att han bryr sig.
Naturligtvis trivs du inte hos honom, men med sitt alkoholberoende klarar han inte av att vara sådan som han skulle vilja. Alkoholism är en sjukdom och dom flesta behöver hjälp med. Har din pappa någon sådan hjälp? Och får du och din mamma någon hjälp med hur ni ska klara det? Kan du prata med henne om hur det känns för dig i kontakten med pappa? Kan hon, eller mormor eller någon annan som du har förtroende för, vara till hjälp att prata om det?
Utifrån ditt brev vill jag säga att det är viktigt att kunna ha kvar kontakten med en missbrukande förälder, men kontakten behöver nog se ut på ett annat sätt än den ni tänkt er från början. Kanske ska ni träffas på dagen utan att du sover hos pappa? Inte träffas ensamma utan tillsammans med någon annan vuxen?
Du har all rätt att välja att bo hos mamma när din pappa dricker. Och besöka mormor. Eftersom du får dåligt samvete över hur du har det med din pappa så betyder det ändå att han är viktig för dig. Ni är viktiga för varandra. Men ni behöver hjälp att få till en fungerande kontakt. Sådan hjälp kan man få genom olika organisationer, till exempel Anonyma Alkoholister dit man kan ringa eller mejla in frågor. Drugsmart är en annan organisation där det finns fakta om bland annat alkohol och en frågelåda om missbruk i familjen.
Du skriver att din kontakt med pappa ibland sker med sms. Skulle det vara möjligt för dig att skriva ett sms om hur du känner? Din pappa är vuxen och jag utgår från att han är medveten om sitt missbruk. Han borde tåla att höra från dig både att du älskar honom och blir ledsen över hur ni har det men också att du blir arg/besviken/tycker synd om/ … vad du tycker känns rätt för dig. Du ska veta att sådana känslor är vanliga och naturliga i din situation. Om du skriver till honom så ska du inte skicka det på en gång, utan spara, läs om nästa dag, stämmer det? Ändra på något? Det är bra om någon vuxen som inte är arg på honom får läsa igenom innan du skickar.
Tyvärr är din situation inte ovanlig. Jag hoppas det finns kloka vuxna runt dig som kan hjälpa dig att trots allt få en bra kontakt med din pappa.