Får panik och tror att jag ska dö
Hej!
Varför får jag panik så det känns som jag ska dö av saker som jag egentligen VET att de inte är farliga? Ex lock i örat eller någon annan kroppslig "förändring". Jag tror att det "aldrig någonsin ska gå över igen" och får panikångest. Är det vanligt när man har Asperger som jag har?
Hammarby

BUP svarar:
Hej!
Att vara känslig för kroppsliga signaler är vanligt när man har Asperger. Även att det är svårt att ta sig ur en känsla, att reglera ner ångest t ex, kan vara lite extra svårt när man har Asperger. Med det inte sagt att allt förklaras av aspergerdiagnosen. Ångest kan vi alla ha och lida av. Du är inte ensam om att hamna i att tolka kroppens signaler som något överdrivet farligt och hamna i en ångestspiral som känns outhärdlig utifrån det.
Jag vet inte mer om dig och vi skulle behöva träffas för att kunna ställa fler frågor och få en bredare bild av vad det är som blir jobbigt för dig för att veta hur man skulle kunna hjälpa till. Men jag tror att det skulle kunna vara hjälpsamt om du läste lite mer om ångest och panik och hur man kan förstå vad det är som grund. När man har Asperger brukar det också vara viktigt att fundera på om det är mycket stress i ditt liv som påverkar dig. (Hur har du det hemma? Får du de anpassningar du behöver i skolan? Har du vänner och aktiviteter som du trivs med?) Stress kan nämligen göra att du blir extra känslig och reagerar starkare på småsaker du annars skulle klara av att hantera. Hur länge har du haft det så här? Jag frågar för att om du har haft det så här länge eller tycker att det ställer till mycket problem i vardagen för dig så tycker jag att du ska ta ännu mer hjälp. Det vill säga ta kontakt med BUP och berätta om panikångesten så att du får träffa någon som kan se vad du kan få för hjälp.
Det finns nämligen olika knep man kan träna in för att inte hamna i paniken. Som att växla fokus från vad som känns inne i dig till något utanför istället. Det kan först kännas svårt, men går att träna upp förmågan till. Ångest är i sig inte farligt men det är lätt att det blir väldigt skrämmande när man är själv med sina tankar och upplevelser. Bra att du hörde av dig, fortsätt att ta hjälp om problemet fortsätter (t ex genom att ringa till BUP eller prata med en förälder). Om du har en kontakt på habiliteringen som du träffar så tycker jag att du ska ta upp det här nästa gång ni ses! Du kan visa brevet du skrev hit om du tycker att det känns enklare än att prata.