Minnen av att ha blivit antastad
Hej.
Jag undrade bara om det är möjligt att jag har förträngt minnen från ha att blivit antastad? Jag har alltid, enda sedan jag var runt 3 till 5-årsåldern haft vaga minnen av att min bror lyft upp mig medan jag har skrikit, att han kastat mig ner på hans säng, tagit ut sina genitalier framför mig och att jag sedan har sprungit upp till mitt rum. Jag har länge trott att detta varit en dröm, men är det möjligt att ett sånt litet barn kan drömma något sådant?
Jag mår illa av att endast tänka så om min bror, för han är just det, min bror, och jag vet inte ens om detta är verkligt, det är därför jag inte vågat säga något till någon.
Jag har på senare tid utvecklad ångest, depression, jag dissocierar och har symptom på borderline. Jag får också panikattacker när folk blir arga och skriker (inte ens mot mig). Jag var väldigt tyst och ensam som barn, hade extremt mycket ont i magen och "lekte doktor" med flera av mina klasskamrater redan när jag gick i förskolan.
Jag har mått dåligt över detta i flera år och jag vet verkligen inte vad jag ska tro. Det är okej om ni inte kan ge min svar eller hjälpa mig.
Theo

BUP svarar:
Hej Theo!
De är verkligen på tiden att du på allvar börjar fundera på vad som har hänt i ditt liv och hur det eventuellt påverkat dig. Det är nämligen den viktigaste förutsättningen att du nu fortsätter att söka hjälp. För det är rätt så uppenbart att du skulle behöva få gå genom alla dina problem med en professionell person. Detta säger jag helt oavsett vad din bror gjort eller inte gjort, helt enkelt för att du har de svårigheter du har oavsett vad de beror på.
Först vill jag säga att sexuella lekar mellan barn i samma eller nästan samma ålder är helt normala. Även syskon brukar ha sexlekar med varandra. Likväl är "leka doktor" en av de vanligaste lekar hos barn redan i dagisålder. Det är alltså i sig inget konstigt med det. Men är åldersskillnaden större eller leken går över styr så att den blir obehaglig men den andra ändå inte slutar kan det bli problem. Avgörande är att så att säga "styrkeförhållandena" är balanserade och lek förbli just lek, alltså spännande och lustfylld och inte övergår i tvång eller övergrepp.
Jag vill tillägga att det är tyvärr vanligast att övergrepp i någon form sker inom familjen. För att försöka reda ut vad som är fantasi och vad som hänt i vekligheten är svårt för alla och det är just det som man behöver få professionell hjälp med. Det kräver också av dig att du vågar tänka alla tankar helt öppet och inte låser dig i någon självanklagelse och inte ifrågasätter dig själv från början. Oavsett vad du känner för din bror (kärlek, lojalitet etc) kan du inte knuffa undan dina tankar, de finns där, du måste undersöka dem. Att i möjligaste mån komma till klarhet i detta är mycket mycket viktigt för din framtida välmående och psykiska hälsa.
Du har ångest, är nedstämd, har olika andra symtom som du anser att de ingår i en symtombild på borderline. Jag vet inte om du kommit fram till denna slutsats genom test på internet eller på annat sätt. Låt mig fastslå, symtomen i sig räcker aldrig till att sätta en diagnos. Det kräver mycket mer information om uppväxtförhållandena och nuvarande förhållanden i en människas liv.
Utav allt jag skrivit här ovan följer att mitt råd till dig är: sök professionell hjälp. Du kan möjligtvis börja på ungdomsmottagningen på din hemkommun. I din ålder kan du också själv ringa till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresser och telefonnummer hittar du på vår hemsida). Om det underlättar att formulera dina tankar kan du chatta med någon på tjejzonen.se. Det viktigaste är att du inte försummar din psykiska hälsa, inte bagatelliserar de problem du lider av. Hoppas du följer mina råd som leder till att du kommer att klara ut dina grubblerier och får hjälp för symptom på ångest och depression.
Läs gärna de länkar jag bifogar här och hämta därifrån mer uppmuntran till att söka hjälp.