Rädd för allt
Hej!
Jag är en tjej på 13 år som har mycket i hjärnan. Jag är ofta rädd, som att de ska bli storm/översvämning/att mitt hus ska brinna upp/ för åska/ för poliser osv. Varje dag går jag runt och är rädd över dedär m.m o jag fattar inte var de kommer ifrån. För ett halvår sen va jag inte rädd alls men nu e jag sjukt rädd för allt. Jag har blivit sjukt begränsad o jag vill inte vara de. Jag vill vara som förut när jag inte alls va rädd typ o jag undrar hur jag ska göra för att inte vara så rädd. De är liksom bara jobbigt! Har ni några tips, berätta då blir jag glad för jag vill inte ha de såhär!
Ha en bra dag
Rädd för allt

BUP svarar:
Hej,
Det låter som att du har fastnat i att olika saker kan vara farliga och drabba dig trots att dom mycket sällan inträffar i verkligheten. Du inser också att det är onödigt och begränsande men du kan inte kan låta bli.
När man har tankar som inte går att släppa så kallar vi det fobiska tankar – en slags tvångstankar. Dom bottnar oftast i oro utan att man riktigt vet vad eller varför man känner sig orolig. Då är det vanligt att ”det farliga” så att säga får komma utifrån och det därför blir något man kan skydda sig mot. Om jag förstått dig rätt så är det ditt behov av att skydda dig mot tankarna som också begränsar dig?
Du frågar efter tips men som du beskriver dina tankar så tror jag att du behöver mer hjälp utifrån än så. Vi har bra behandling som börjar med förståelsen att oron är orealistisk och den insikten har du ju redan. Sedan går behandlingen ut på att du tränar dig att ta hand om orostankarna på ett bättre sätt och tillvägagångssättet blir förstås olika från person till person. Din träning ska passa just dig. Till detta brukar en behandlare behövas. Man får träna på att kunna gå emot sin rädsla, till exempel för dig skulle det kunna vara att gå in på en polisstation eller fråga en polis på gatan om något. Om man är jätterädd för poliser så är det riktigt svårt utan professionellt stöd.
Har du talat med dina föräldrar eller någon annan vuxen som du litar på om dina plågsamma tankar? Det är viktigt att dom förstår hur jobbigt du har och varför du begränsar dig i onödan. Dom behöver också följa med till BUP för att själva lära sig om fobiska tankar och om hur vuxna kan hjälpa barn att hantera dom.
Du kan läsa mer i vår information som jag bifogar och du kan också läsa mer om hur man kan hantera sina rädslor på websajten Snorkel.
Lycka till!