Kan jag få bo på ett hem?
Hur kan jag få bo på ett hem ??
så snabbt som möjligt !
och on jag ringer er kan jag gråta ut o bah få ut mig allt utan att ni dömmer ?
behöver mina föreldrar veta allt jag säger till er ?
Om jag berättar varför jag ej kan bo hemma osv MÅSTE ni säga de till dem då ?
Glad för svar :)
O

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Om du vill flytta hemifrån så är det inte BUP som ordnar det utan Socialtjänsten där du bor. Beroende på hur situationen ser ut kan du få flytta omedelbart eller senare. Socialkontoret kommer att utreda dina hemförhållande och det innebär att de ska prata med alla i din familj och det du säger kan inte vara en hemlighet utan det kommer de att berätta. Men du behöver inte vara rädd att berätta för socialtjänsten kommer att se till att du är skyddad.
Nu beror det väldigt mycket på varför du inte vill bo hemma. Om du t ex varit utsatt för sexuella övergrepp så kommer den som gjort sig skyldig till det inte kunna bo tillsammans med dig. Men ofta vill socialtjänsten hjälpa familjen så att missförhållande upphör och så att ungdomen kan fortsätta bo med sina föräldrar och ha det bra.
Det här måste du prata med någon om så du bättre förstår vad det innebär. Jag tycker du ska ringa och prata med en Bris kurator. Tel.116 111 eller du kan ringa anonymt till socialtjänsten och berätta om ditt problem. Bra information och telefon nummer kan du hitta på KollPåSoc.
Jag är ledsen att jag inte tror du bara kan ringa BUP och berätta allt utan att dina föräldrar blir informerade. Det fungerar inte så. Men du kan ringa Bris anonymt eller om du vill säga vem du är. Eller om du är i akut kris, kanske har du någon annan vuxen du kan vända dig till. En släkting eller en förälder till en kompis?
Hoppas du kan använda dig av detta svar!