Vår storasyster slår oss
Hej! Jag och mina småsyskon har under hela våra liv blivit slagna, trakasserade, utskällda, hånade osv av vår storasyster som nu är 20 år. Vi bråkar iprincip varenda dag och det har varit så under större delen av mitt liv. Det har gått så långt att jag skippat skolan vissa gånger då hon har fått mig på sånt dåligt humör att jag gråtit hela dagen. Så fort hon inte får hennes vilja igenom, tar hon ut ALLT på mig antingen fysiskt eller psykiskt. Det är ofta hon tar i med våld både på mig eller mina småsyskon när hon inte får sin vilja igenom. En gång var hon nära på att bryta mitt småsyskons revben då hon sparkade allt vad hon hade rakt mot hennes revben. Hon kan bland annat säga att jag ska städa hela huset tills hon kommer hem och om det inte är helt städat precis som hon vill ha det kommer hon slå mig (vilket hon är seriös om). Hon skriker även på mina föräldrar vilket gör att vi i familjen bråkar nästan varenda dag. Jag vill att mitt hem ska kännas som en plats där jag är trygg men så ser verkligen inte fallet ut. Ständigt mår jag dåligt hemma såfort min storasyster är i närheten då jag vet att hon kommer skälla på mig och säga hur dålig jag är som inte klarar av att göra någonting. Pågrund av henne har jag utvecklat psykisk ohälsa som bara blir värre och värre då hon bara blir taskigare och taskigare. Jag vet inte vad jag ska göra för hon slutar aldrig och jag orkar inte mer. Att mina föräldrar säger till henne ger absolut ingen förbättring då hon aldrig lyder deras order. Jag har väldigt svårt för att öppna upp mig så att förklara vad jag känner till en psykolog eller liknande skulle inte gå för mig. Vad finns det jag kan göra? Jag behöver verkligen hjälp.
Emma

BUP svarar:
Hej!
Det din syster gör är oacceptabelt och i högsta grad olagligt. Lagen gäller även inom familjer och hon gör sig skyldig både till psykisk och fysisk misshandel. Din syster ser det säkert inte på det viset och jag tycker du ska förklara för henne hur det ser ut lagligt. Lagen har faktiskt en mening. Den är till för att skydda dig så att du inte själv ska behöva använda eget våld för att skydda dig.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar och henne om detta och säga åt henne att upphöra med allt våld inom familjen. Om detta inte går måste du ta ställning till hur du ska göra.
Du kan polisanmäla henne eller du kan anmäla familjen till Socialtjänsten. Socialtjänsten är skyldig att utreda er situation och få stopp på våldet. De kan även själva polisanmäla din syster.
Jag hoppas att om du innerst inne känner att du menar allvar så förstår de allvaret hos dig. Nu får det vara stopp! Då kommer din syster och dina föräldrar att förstå det och våldet kommer att upphöra.  Om din syster bara hotar dig ändå mer? Det är inte omöjligt. Då måste du nog anmäla till soc. i första hand, skulle jag tycka. Det blir inte lätt men du och din familj kommer att få stöd och hjälp att leva utan våld och hot om våld. Kanske din syster måste flytta?
Om du anmäler behöver du inte oroa dig för om du är bra på att berätta osv. De du möter ställer frågor och är vana att möta familjer i kris och våldssituationer. Jag tror det efter ett tag kommer att kännas som en lättnad för er alla.
Innan du gör något kan du fundera och diskutera lite mer ingående om din situation. Det kan du göra genom att ta kontakt med en kurator på Bris. Tel. 116 111. Du kan också hämta en del bra information om socialtjänsten på hemsidan KollPåSoc. Du kan med fördel ringa socialtjänsten anonymt och berätta hur du har det och få reda på hur de kan hjälpa dig/er.
Du kan också för egen del chatta på Tjejzonen eller ta kontakt med en ungdomsmottagning och prata om din hemsituation och hur du blir påverkad.
Lycka till!