Allt från ångest till självmordstankar till att bli trakaserad
Jag har jättemånga problem. Allt från ångest till självmordstankar till att bli trakaserad för att jag är trans. Jag vill gå till BUP och skaffa hjälp för detta men jag vet inte hur jag ska ta upp terapi med mina föräldrar pga ångest och allt sånt. Jag vet inte heller om jag verkligen vill gå i terapi eftersom jag har velat bli militär sen jag var 9 år gammal och om jag går till BUP så kanske jag inte kan bli soldat. Hjälp mig snälla, jag kan inte reda ut vad som är bäst själv.
Nico

BUP svarar:
Hej!
Svår fråga! Jag vände på den och undrade vad som skulle vara sämst och tänkte, att om du fortfarande om några år när du ska mönstra fortfarande mår jättedåligt med mycket ångest och självmordstankar. Då är det kanske inte är läge att bli soldat? Kanske ska du i första hand se till att du mår bra oavsett vilket yrke du kommer att välja? Att man gått i terapi och gjort något åt sina problem anses av många som något bra och förståndigt.
Du skriver inte hur din ångest och dina självmordstankar hänger ihop med att du är trans. Kanske de inte alls hänger ihop eller..? Du skriver att du blir trakasserad vilket är ett väl så stort bekymmer. Kanske behöver du prata lite mer om ditt dilemma innan du beslutar? Då skulle du kunna ringa eller chatta med Bris och kunna få lite mer av ett samtal än bara detta brevsvar. Jag skrev i början ”svår fråga” men vid närmare eftertanke tycker jag nog ”lätt svar” - mår man så som du gör då ska man söka hjälp. Det är NU som gäller. Vad framtiden har att bjuda vet vi så lite om! Så ta kontakt med BUP. Lycka till!