Vad är Asperger?!
Hej, jag har fått diagnosen asperger men jag har inte ens en aning om vad de är! När jag söker på google om de så kom jag fram till någon slags läkar sida men där skrev dom om de som att man var värsta psyckopaten, som var väldigt irriterande att läsa. men jag litar inte på de som skrivs på google för att där kan vem som helst gå in och skriva! Dom där psykologerna som sa att jag har asperger skulle skickat en lapp om de till mig, men den har jag såklart inte fått...Men innan den lappen kommer (om 80 år) så vill jag gärna ha ett ordentligt svar från någon kunnig person med utbildning som kan förklara vad asperger är för något.
(PS. Förlåt att de blev så mycket text)
Alva

BUP svarar:
Hej!
Klokt att du inte bara googlar runt utan är källkritisk. Jag bifogar den text om Aspergers syndrom som vi på BUP i Stockholm har sammanställt så att du kan läsa mer. Aspergers syndrom är en diagnos som numera ingår under det nya namnet Autismspektrumtillstånd (förkortas AST eller ASD). AST är ingen sjukdom, mer ett sätt att vara på som handlar om kommunikation, intressen och känslighet. Det handlar ofta om att vardagen blir kämpig utifrån att saker stressar en på ett sätt som andra inte känner av på samma sätt. Det är inte en ovanlig diagnos och kan också innebära många styrkor som att man har bra sinne för detaljer, klarar av att jobba mycket fokuserat, har ett starkt driv för saker som intresserar en och därmed kan vara en kunnig person som rådfrågas av andra.
Prata mer med den psykolog du träffat om du har frågor kring diagnosen och just dig. Bara för att man fått en diagnos betyder inte det att allt stämmer in. Du är du. Diagnosen brukar jag säga är namnet på det stöd och anpassningar som kan vara bra. Det kan ändras sig över tid och en viss typ av stöd kan vara bra nu och sedan kanske inte alls behövas. Vanliga behov, utan att veta mer om dig, kan vara tillgång till lugnare miljö i skolan, åka på kollo tillsammans med andra med diagnosen, få bättre förståelse från lärare och föräldrar för att kunna vara sig själv och minska stress. Förberedelse och färre överraskningar/ändringar i planering brukar också vara viktigt när man har AST-diagnos.
Det finns en bra sida med information från riksförbundet Attention som du också kan kolla in.