Inte äta borta!
Jag blir jättestressad av att äta borta. Jag hittar alltid på ursäkter att inte behöva äta borta och när jag väl äter borta kan jag bara äta jätte jätte lite och ibland bara en sak (tex pommes). Det har hänt flera gånger att jag inte har ätit nästan någonting alls när jag sover borta och att jag hellre är hungrig tills jag kommer hem än att äta något. Jag säger nästan alltid att jag inte är hungrig eller att jag redan har ätit, och om jag ska åka någonstans så äter jag nästan alltid innan jag åker och när jag kommer hem. Det går jättebra att äta på restauranger, i skolan, hos min släkt eller hos min allra bästa vän som jag känt sen jag var liten men bara om det är hon som lagar mat, Men att äta hos min pojkvän går knappt alls. Det allra värsta är att äta frukost borta. Av den anledningen vill jag nästan aldrig sova borta eftersom att jag då måste äta frukost borta. Häromdan var jag på en sommarfest tillsammans med min pojkvän och hans familj. Då grillade vi och det gick jättebra att äta men senare så skulle vi ha 10 kamp och då blev jag alldeles illamående, ont i magen, frös och hela halsen kändes som att jag inte fick luft. Mitt hjärta slog snabbare och det enda jag kunde göra var att sitta ner och dricka vatten ( jag måste ha druckit ca 1,5 l vatten) samt så kändes det som att jag blev ihop klämd av mina byxor. Det spelar ingen roll vad jag har på mig i en sån situation utan vad jag än har på mig så känns det som att magen är för tajt. Och så fort jag skulle äta något så var jag tvungen att dricka och äta mini tuggor för att inte få kräkreflexer. Det är pinsamt eftersom att jag inte känner den familjen så bra och det är jobbigt att vara den så står över på massa kul grejer. Det slutade med att jag fick gå ut och stå ute och bara andas i flera minuter innan jag kunde gå in igen. Det enda jag ville var att ta mig därifrån men det fanns ingen väg att ta mig hem. Viket inte gjorde situationen bättre.
Varje gång jag ska någonstans måste jag ha med mig en vattenflaska ifall jag skulle må illa av någon anledning eller hamna i en situation där jag måste äta så jag kan dricka vatten (jag förstår att det är psykiskt att vatten hjälper.)
Jag försöker att utsätta mig genom att inte säga nej till dessa situationer eftersom att jag vill bli kvitt med det här problemet men jag har jätte svårt att äta hemlagat eftersom att jag är rädd för att jag inte ska tycka om maten eftersom att jag är en kräsen person när det kommer till mat. Jag vill inte att det ska vara ett problem att äta tex lunch när jag hälsar på någon. Kan de som hände mig häromdagen vara kopplad till de att äta borta? Och hur ska jag göra för att det ska bli bättre? jag vill ju kunna sova borta utan att behöva stressa upp mig för en sån liten grej som att äta mat. Och slippa bli stressad av situationer som inte alls är farliga.
När jag är hemma har jag inga som helst problem med att äta mat och då äter jag mycket men så fort jag inte är hemma kan jag bara äta lite mat. att äta chips och godis etc går bra men inte när det kommer till mat. Det har blivit bättre sedan jag började förstå att det var ett problem som jag behöver ta tag i, men det har hänt att det enda jag har ätit på nästan ett dygn var lite pommes.
Hur löser jag det här och hur ska jag gå tillväga för att slippa den stress som blir över situationer där jag måste äta hemlagat? Samt det som hände mig är det kopplat till den stressen eller kan det var något annat eftersom att det hände ca 1,5h efter att vi hade ätit och det gick bra att äta?? jag försöker hela tiden men det är svårt att komma vidare..
Den som inte äter borta

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver mycket tydligt hur dina svårigheter ser ut. Som jag förstår det så är dina ätsvårigheter kopplade till vissa situationer och handlar inte om hur mycket du äter? Och att du har särskilt svårt för hemlagat?
Jag tror du behöver börja med att fundera över vad det är som ligger bakom begreppet ”äta borta” för dig. Du beskriver dig som kräsen, men får du också tankar om att det kan vara något farligt i maten? Eller att du inte litar på att den som lagat maten gjort det rätt eller använt ok råvaror? Eller något annat i situationen som gör dig orolig?
Sådana svårigheter kan uppstå genom en ursprunglig plågsam händelse där sedan det plågsamma minnet aktiveras i liknande situationer, och därmed ger ångest. Kan du minnas en ”första gång”? Det kan i så fall vara till hjälp i en fortsatt bearbetning.
Din tanke att så att säga träna bort din ångest är bra och är en metod som brukar vara användbar. Men metoden kräver oftast terapeutisk kunskap där ni grundligt kan gå igenom hur du upplever de svåra situationerna. Jag tycker du ska söka sådan hjälp. Numera har de flesta vårdcentraler möjlighet att erbjuda behandling, annars kan du vända dig till ungdomsmottagningen där du bor.
Lycka till!