Det har hänt förut att han har slagit mig
Hej!
Idag när vi satt i bilen Påväg ner mot Göteborg så hände en obegriplig sak. Jag rapade. Inte så stor grej? Tydligen för min pappa var det så. Jag rapade en liten rap och han blev skit arg och bad mig att sluta, och detta hände inte med flit. Men sen råkade jag rapa igen, och då slog att mig. Han slog mig JÄTTE HÅRT på armen och nu har jag ett blåmärke. Det har hänt förut att han har slått mig i bilen och hemma, men det var mest när jag var liten och skrek mycket. Det som jag inte förstår är hur man kan ha mage till att slå sina barn, speciellt över en så liten sak. Mamma försökte säga att det var dumt gjort av honom, men pappa tror alltid att han har rätt så det hjälpte inte. Mamma bara gav upp. Det känns som att de inte tar detta på allvar och han kränker mig konstant men ingen förstår att jag tar illa upp. Här sitter jag. Inlåst på toaletten och gråter. Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det var bra att du skrev av flera skäl bl.a för att jag tror det betyder att du försöker och vill bryta mönstret av våld i din familj. Att du börjar närma dig punkten då du säger att nu är det nog. Det har kanske med din ålder att göra. Du börjar bli vuxen och kan handla själv på ett annat sätt än när du var liten. Du undrar vad du kan göra.
Tråkigt att din mamma inte kan eller vågar stoppa din pappa. Antagligen blir du besviken på henne för det men jag tycker ändå att du ska försöka prata med henne om hur du känner dig och att du vill ha hennes stöd . Din mamma säger till din pappa att det är ”dumt” att slå dig. Kanske ska hon säga till honom att det är misshandel och olagligt. Jag tycker det beskriver bättre vad det handlar om. En vuxen man slår ett barn/ungdom så det blir ett blåmärke. Det är helt enkelt misshandel och ofta är de psykiska skadorna värre än de fysiska.
Vem är han som kan göra så mot dig? Vem är han som slog dig för att få dig sluta skrika? Hur tänkte han? Är det någon du känner du kan lita på? Känns det tryggt att vara med honom? Att bli slagen och kränkt brukar ha psykiska konsekvenser.
Du skriver att du drar dig undan och gråter. Vad händer om du skull visa hur du mår?Kan du visa det? Vad tar din ilska vägen om du känner någon? Jag skriver massa frågor bara för jag tror du ska försöka prata om detta med någon och försöka förstå vad det har gjort med dig att bli slagen av din pappa under din uppväxt. Det brukar vara en bra sak att göra. Det kan du t. ex göra på en ungdomsmottagning där du bor.
Men vad ska du göra nu? Svårt att direkt säga. Eftersom det din pappa gör är olagligt kan du alltid göra en egen anmälan till socialtjänsten. De är då skyldiga att utreda dina hemförhållande och på olika sätt hjälpa dig och din familj så att ni kan fortsätta leva tillsammans utan att din far hotar eller använder våld mot dig. Innan du gör det tycker jag att du ska prata med Bris Tel. 116 111 om din situation eller att du tar kontakt med socialtjänsten anonymt. Då kan du prata lite mer ingående vad det innebär och hur de kan hjälpa dig. Det finns en del hjälp om detta på Koll På Soc.
Men jag tror också att du själv kan göra något åt din situation hemma. Jag tycker att du ska försöka vara tydlig både mot din mamma och din pappa att det han gör är olagligt och inte acceptabelt. Att du helt enkelt inte längre kommer hålla tyst om detta våld som drabbar dig. Försök att få din mamma med dig. Hon är ju också drabbad. Rädd och skrämd till tystnad? Om det inte upphör måste du ta kontakt med myndigheter och få deras hjälp. Det är det enda du kan göra om din far inte själv kan förändra sig. Om du vill anmäla detta våld mot dig kan du få hjälp av flera -ungdomsmottagning, skolkurator eller själv ta kontakt med socialtjänsten.
Tack för ditt brev. Hoppas vi kunnat ge dig uppmuntran och tips hur du ska få stopp på din pappas våld mot dig. Och kom ihåg. Det är inte ok att slå dig för någon som helst orsak!