Kroppskomplex efter mobbning
Hej. Jag är en snart 15 årig tjej som har väldigt stora problem med självförtroende och kroppskomplex. Jag mår väldigt dåligt över hur jag ser ut och hur positiv jag än försöker vara så funkar det inte. Jag har stora komplex över mina bröst, de är olika storlek och väldigt små. Jag har komplex för min mage och min rumpa. Jag blev mobbad när jag gick i 3-5an, de kallade mig tjockis och retade och sen dess har jag lidit av en dålig självbild och jag vet inte hur jag ska göra för att bli nöjd med mig själv.
En tjej i en liten stad

BUP svarar:
Hej!
Mobbning och all form av elakheter kan verkligen sätta spår. Bra att du gjort kopplingen mellan vad du vad med om då och hur det påverkar nu. Det kan vara ett viktigt led i att träna sig i att hitta en mer accepterande hållning och relation med sig själv. För i grund och botten är ju inte hur vi ser ut eller hur vår kropp är grunden för vårt värde som människor.
Vad bra att du försökt att hitta sätt att tänka positivt. Det är en god ambition men kan vara nog så svårt och det kan också vara så att det inte är det som hjälper. Kanske behöver du prata mer om vad som hände på mellanstadiet, eller kanske behöver du mer träna in strategier att bryta negativa tankar genom att göra något. Det är lätt att fastna i ältande, när negativa tankar bara går runt runt, det blir inte hjälpsamt. Kanske han det hjälpa att ha koll på risksituationer (speglar t ex) och hitta sätt att inte fastna i dem.
Det finns också indirekta saker som kan hjälpa. Som att leta sig till sammanhang där elakheter inte förekommer. Att vara tillsammans med andra i sammanhang som känns trygga. Tidigare mobbing kan göra osäkerheten stor även i sammanhang där man egentligen inte skulle behöva vara osäker, det brukar bli enklare med tiden. Att hitta ett sammanhang är man vågar vara sig själv kan vara ett mål, det kan ju vara via ett fritidsintresse eller på nätet. Tjejzonen eller Tilia kan vara nätforum att träna sig i och få stöd i det som är svårt. På UMO kan du också läsa mer om kropp och utseende, stödjande saker att tänka på.