Rädd att få panik
Hej ja vet inte om man riktigt kan kalla de panikattacker eller vad man ska kalla de. Men jag kan få de när som helst på dagen, tillomed precis när ja vaknar. Jag tänker då att shit jag har inget att göra idag eller jag har inte gjort ngt idag, jag kommer inte kunna sova osv... Även om jag nästan haft fullt upp hela dagen och är jätter trött. Tanken kommer o gå eller så, men när jag inte känner paniken så tänker jag ändå "tänkt om jag får paniktanken snart" och jag har ofta ont i magen pga tanken. Den går oftast över när jah är o sover över med mina kompisar. O kommer oftast när jag är själv o tänker på "min säng" jag har berättat dehär för 2 av mina kompisar men dom värkar inte riktig förstå...
Att nästan hela tiden ha tanken i bakhuvud o ont i magen av de börjar blir rätt så irriterande efter som jah igentligen inte vet varför eller för vad jag har panik men hur ska jag bli av med tanken?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som du har hamnat i en negativ spiral där du oroar dig så mycket över vad som kanske kommer att hända, så att rädslan för det också får dig att må jättedåligt.
Det är faktiskt inte alls så ovanligt att människor har det som du. Det vill säga att vara rädd och känna ångest och oro över sådant som redan har hänt eller sådant som kanske kommer att hända. Och det finns bra hjälp att få till exempel hos oss på BUP.
Men det finns också saker du kan göra själv också för att vara lite mer "här och nu" - och inte så mycket i känslan av oro för vad som eventuellt kan hända. Man kan aldrig riktigt veta hur livet kommer att se ut i framtiden,  i morgon eller i kväll. Men det går att lära sig lite tricks för att hantera jobbiga tankar och känslor närde kommer. I stället för att skriva ned allt i det här svaret så länkar jag till en jättefin sajt där jag tror att du kan hitta en hel del som kan vara hjälpsamt för dig.
Kolla in den! Snorkel
Lycka till