Inte rätt behandlad hemma
hej asså jag blir verklgen inte rätt behandlad hemma...Det kan vara från knuffar till hot till fula ord och allt detta från min mamma. jag har haft kontakt med bris men asså det känns som att det inte finns något som kan hjälpa mig att berätta, jag är för rädd tänk så tar hon sitt liv eller något eller att jag får det sämre i en foster familj och att jag måste sluta rida...
smilla

BUP svarar:
Hej Smilla!
Vad bra att du tagit kontakt med BRIS! Om jag förstår dig rätt, är du nu rädd för hur det skulle påverka din mamma om du berättade mer öppet om hur du har det hemma.
Det som skulle hända är att ni får kontakt med socialtjänsten. Socialtjänstens uppgift är i första hand att ge stöd och hjälp för att göra situationen hemma bättre. T ex kan de ge din mamma stöd så att hon kan hitta bättre sätt att vara mot dig och det kan hjälpa er tillsammans att hitta nya sätt att hantera konflikter.
Bara när man verkligen försökt och sett att sådana insatser inte alls hjälper, kan man fundera på placering i annan familj. Det är alltså ingenting man gör lättvindigt eftersom det är ett stort ingrepp i en ungdoms liv, men som ibland kan vara den bästa lösningen.
Jag tycker inte du ska vara så orolig för hur din mamma kommer att må om du berättar. Det kan vara en lättnad för henne att få stöd och hjälp av andra vuxna - att få en gräns för sitt sätt att vara mot dig och nya alternativ till hur hon kan göra.
Och du ska inte behöva finna dig i att hon gör så här mot dig.
Om du ändå tvekar så ring BRIS igen där du ju kan vara anonym.
Din pappa - kan du ta hjälp av honom? Du kan också läsa på koll på soc vad socialtjänsten kan göra.