Livet har inte alltid varit rättvist
Hej. Jag är en 21 åring tjej som är bisexuell.. Ingen i min familj vet om det. Livet har inte varit väldigt rättvist mot mig. Jag har försökt ta livet av mig 2 gånger hittills men misslyckades. Förra året försökte jag igen men min vän stoppade mig. Jag är väldigt ensam och tänker ta livet av mig igen men denna gången ska jag inte äta tabletter... Ska försöka hitta ett effektivare sätt. Hur gör jag för att sluta tänka så?
NAM

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag tycker inte att du ska lägga så mycket möda på att planera bästa sättet att ta ditt liv, utan mer hur du ska må bättre.
Och jag tror du kan må bättre på ett ganska enkelt sätt – genom att prata med någon om hur du mår, dina tankar om ensamhet och bisexualitet och hur det påverkar ditt liv.
För du har uppenbarligen mått mycket dåligt under lång tid och det låter inte som du fått någon hjälp? Kanske är du deprimerad och behöver någon typ av behandling? Kanske är det svårt för dig att vara bisexuell och att du behöver reda ut den frågan?
Det var bra att din vän stoppade dig förra gången. Hoppas du har kvar denna livräddande vän! Men du kan också få hjälp av mer professionellt slag.
Du kan göra det på en vårdcentral eller en öppen psykiatrisk mottagning. Eller kanske en ungdomsmottagning om du främst vill prata om sexfrågor.
Så jag tänker att du i första hand behöver prata med någon om dina viktiga livsfrågor. Inte sluta tänka - utan tänka och prata. Då brukar man långsamt hitta vägar ut till ljuset igen.
Lycka till!