Mina självmordstankar är grova
Jag har stora självmordstankar. Jag känner mig inte alls uppskattad av någon i livet och har inte gjort på ett långt tag. Jag har grova kroppskomplex och har insett att jag inte är nöjd med en ända del på min kropp. Inte ens mina fingrar eller tår. Jag har mycket saker jag ångrar på de senaste som ej går att ändra på. Jag ska börja gymnasiet om 2 månader och vill verkligen inte gå men måste för mina föräldrar. Ska ja säga att jag tänker ta mitt liv om jag måste gå gymnasiet, ändrar de sig då? För just nu känner jag så, jag vill verkligen inte börja utav många anledningar. Träffa nytt folk, det vågar jag ej och jag känner ingen på min linje. Känner att livet inte är något för mig, jag uppskattar de inte ens. Vad ska jag göra, kroppskomplexen, de går inte att trolla bort. Och att mina "vänner" inte uppskattar mig vad fan ska jag göra åt de. Har tänkt igenom mitt liv och finns ingenting att leva för. Jag föddes upp till att dö och ja dör hellre nu än att lida flera år för allt detta jag mör dåligt över. Mina självmordstankar är grova men vet ej hur jag ska kunna förklara de skriftligt. ville bara prata ut men vill inte berätta för mina föreldrar så skriver här istället, för då kanske ja kan få hjälp för jag vill innerst inne inte att mitt liv ska kännas hopplöst...

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det märkliga och konstiga med ”kroppskomplex” är att det verkar inte vara speciellt  relaterat till hur man verkligen ser ut eller till vad andra tänker och tycker. Det finns de som tycker de är för smala och de som tycker de är för tjocka osv
Om du inte inte tycker om något på din kropp då kan man nog säga att det handlar inte om din kropp överhuvudtaget, utan om tankar i ditt huvud du har om dig själv. Du verkar inte tycka om dig själv något vidare. Hur kan det komma sig? Ibland kan man också ha en tendens att bara se sina brister och inte alls det som är bra.
Kan det vara så för dig? Det kan bli en väldigt orättvis betraktelse som förmörkar livet.
Dina föräldrar har nog rätt som tycker du ska försöka gå till skolan i höst. Inget kommer antagligen att bli bättre av att du inte går dit, utan det brukar bli så att rädslorna ökar och tar mer plats och du blir mer isolerad. Men som du säger: kroppskomplexen går inte att trolla bort och du mår ju ordentligt dåligt med allvarliga självmordstankar och din oro är stor.
Du skriver för du vill få hjälp och komma ur dessa hopplöshetskänslor du har. Jag tycker du ska berätta för dina föräldrar om ditt kroppskomplex, så att du kan få stöd att ta kontakt med BUP så snart som möjligt.
Du kan få hjälp att må mycket bättre och framför allt att känna att det finns mycket att leva för - även om det ibland också kan kännas svårt och besvärligt. Men inte alltid!