Mår dåligt över hur jag ser ut
Hej!
Jag mår ganska dåligt över hur jag ser ut och min kroppsform. Jag vill abbsolut inte åka med på badresaorna,bada med kompisar nu för tiden klarar jag knappt av att vissa mig för mina föräldrar. Jag fick höra av min bror varje dag att jag var tjock typ förra året, mina föräldrar sa väll till men tänkte inte så mycket på det. Nu har de ju gått ett år och jag har gått ner ganska mycket i vikt (vilket jag gillar) men alla i min närhet börjar undra varför jag går ner i vikt osv men jag vil ju värkligen få en fin kropp och nu har mina föräldrar typ börjat tvinga i mig mat!
vad ska  jag göra?
Lukaz

BUP svarar:
Hej!
Att få höra negativa saker om sin kropp kan verkligen sätta sina spår. Det är då också lätt att fastna i att själv titta dömande på sin kropp och vara för hård mot sig själv. Kroppar ser olika ut och det är viktigt att inte låta negativa tankar om kroppen göra att man utsätter kroppen för skada. Kan du förstå dina föräldrars oro? Att de tvingar dig äta utan att ni pratat ordentligt brukar kunna kännas fel, samtidigt är det ju viktigt att du får hjälp om du hamnat i ett skadligt förhållande till mat. Om du pratar mer med dem om hur du har det tror du att deras agerande kan vändas till något hjälpsamt?
På umo.se kan du läsa mer om kroppen. Och om du behöver mer hjälp för hur du mår med dig själv eller att du får problem med hur du äter så kan du söka hjälp på en ungdomsmottagning. Du är inte ensam om att fundera på nya sätt kring kroppen när man är i tonåren, men låt det inte gå för långt i att hindra dig från att göra saker tillsammans med andra.
Vill du chatta med någon kring detta så rekommenderar jag sidan killfrågor.se. Där går det bra att vara anonym och tankar kring kroppen är inte ovanliga!