Kan det vara ångest?
Hej
jag är en tjej som är 14 år gammal och lider utav huggande smärta i båda brösten men de håller sig mest i den vänstra sidan dvs hjärtat. Smärtan sättet sig runt vänstra bröstet och samtidigt mellan båda mina bröst . Jag känner mig också yr och får huvudvärk samt att jag känner att jag mår illa och orkeslös . Jag är en sån typ av person som övertänker i princip allting och blir nervös lätt och oroar mig över att jag lider av en dödlig sjukdom och jag snart kommer dö , jag besökte vårdcentralen och de tog flera tester på mig angående min smärta i bröstet och testerna visade att allting var normalt och de kan vara att jag inte äter då jag på sista tiden har förlorat min aptit nästan helt och äter 1 - 2 måltider per dag . Eller så kan smärtan Bero på en muskel i hjärtat . Men jag vill veta varför huvudvärken inte släpper och varför smärtan i bröstkorgen är kvar . Har de något med ångest och göra eller vad är det ? Och vad kan jag göra åt saken ? Finns de någon medicin man kan ta åt de ?
tackaam för svar
Elin

BUP svarar:
Hej!
Att ha yrsel, må illa, tappa aptit, känna sig orkeslös, ha smärta i bröstet och oroa sig för allvarliga sjukdomar är väldigt skrämmande så jag förstår att du hör av dig. Det kan vara ångest - precis som du skriver - men för att veta om det är det behöver det undersökas närmare av en läkare eller psykolog.
När det känns så i kroppen som du berättar om att det gör för dig kan det ofta också ha med stress att göra. Det kan vara att det är för mycket av allt möjligt i livet, som man inte förstår eller orkar med. Fast det sitter i kroppen finns det nästan alltid en koppling till känslor och tankar.
Vem kan du berätta för att det är precis så här som du skrev här i din fråga? Mitt förslag är att du berättar för dina föräldrar eller en annan vuxen in din närhet och att ni kontaktar vårdcentralen igen. På vårdcentralen finns ofta psykolog eller kurator som kan ge behandling mot ångest, vilket brukar vara i form av samtal snarare än medicin. Det går även att vända sig till en BUP-mottagning för där finns det också psykologer och kuratorer.
Tveka inte att söka hjälp för det här!