Ingenting känns roligt
Hej! För 7 månader sedan hade jag ett uppbrott med mina 3 bästavänner. Det hela slutade med att jag blev ensam och inte hade någon att vara med varken i skolan eller på fritiden. Alla i min närhet sa att jag automatiskt kommer att få nya vänner, men nu står jag här 7 månader senare och ligger fortfarande bara i min säng. Första tiden efter uppbrottet tog jag mig inte ur sängen utan låg bara och grät och skakade. När det gick över efter en tid till en mer monoton känsla av ensamhet har det stannat av där. Jag har tidigare haft anorexia och blev relativt frisk från det. Men nu känner jag ingen matlust alls. Jag bryr mig inte om jag är tjock eller smal. Jag orkar, vill eller bryr mig inte om mat. Tidigare la jag ner mycket tid på skolan för att få bra betyg, nu är jag inte plugga något alls. Jag elitsatsar även inom löpning och tränar fortfarande varje dag, men just nu gör jag det bara på autopilot och inte för att det är kul. Trots att jag tränar 12 timmar i veckan känner jag ingen hunger. Jag träffar aldrig folk utöver de timmarnas jag är i skolan och just nu gör det inte mig nåt. De enda jag vill vara med är mina tre gamla vänner. Jag vet inte vad jag ska göra. Ingenting känns roligt i livet och jag har många gånger skurit mig när jag får mina ångestattacker och gråter under långa stunder.
kajsa

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss när du mår så här dåligt!
Brytningen med dina tre kompisar har påverkat dig mycket. Du låter ordentligt nedstämd och du har inte kunnat använda din energi till att hitta nya kompisar och gå vidare. Du självskadar och stänger av det du känner.
Du skriver inte vad konflikten er emellan handlade om. Är det möjligt att reda ut den så att ni kan återuppta kontakten?
Om inte är det viktigt att du försöker vända dig utåt och söka nya kontakter. För  om du drar dig undan och stannar hemma riskerar du att bli mer nedstämd eftersom du inte gör något som är roligt. Det blir lätt en ond cirkel.
Har du kunnat tala med någon om hur du känner dig? Det tror jag  skulle vara bra både för att du ska förstå mer om vad som hände mellan dig och kamraterna och om hur du ska förhålla dig nu; försöka igen eller ge upp tankarna på dem .
Kontakta ungdomsmottagningen i din kommun. Berätta också för dina föräldrar om hur du mår så de kan stötta dig. Dina föräldrar kan då också kontakta Bup.