Oron förstör allt roligt

Hej!

jag är orolig över allt, vissa av sakerna är så meningslösa så ingen skulle ta mig på allvar. Det har bara blivit en grej att jag blir orolig över vad jag än ska göra, kan var att gå till affären, att plugga.. att prata med folk! Jag är rädd över vad som ska hända, att jag kommer göra fel, att folk kommer hata mig. Det är så mycket att tänka på så jag har inte roligt längre. När min mamma frågar om vi ska hitta på något borde jag ju tänka "men åh vad roligt, nu måste jag fundera ut något riktigt roligt vi kan göra" men direkt börjar tankarna cirkulera och de känns som att pulsen är på 200. Jag får panik och gör de som är menat att vara en rolig grej till en negativ sak och jag hatar mig själv för de. Förstör för alla när jag blir så orolig och jag vet inte vad jag ska göra åt de, de bara kommer o går, jag vet varken hur jag ska kunna förhindra att de händer eller hur jag ska göra för att jag ska ta kontrollen över min oro och inte att oron tar kontroll över mig för de är så de är nu. Jag vill inte ha de såhär för detta begränsar mig något så fruktansvärt att de börjar bli pinsamt. Har pratat med min mamma om detta men hon säger att jag ska blunda, räkna till 10 o andas när de händer men de hjälper ingenting!! Jag är fortfarande lika orolig när jag öppnar ögonen efter att ha räknat till 10. Den ända möjliga skillnaden kanske skulle vara att folk tittar på mig som om jag vore en idiot. Jag vet inte vart jag ska ta vägen, vart jag än befinner mig och vad jag än ska göra.. så blir jag bara orolig o förstör för allt o alla. Känns som att jag förstör mer än vad jag gör nytta och de är då livet känns meningslöst och som att de vore bättre om jag försvann.

Linea

BUP svarar:

Hej!

Att oroa sig mycket kan verkligen påverka livet negativt. Många kämpar liksom du med att oroliga tankar lätt maler igång och gör det svårt att känna sig avslappnad och glad. Så släpp de där tankarna på att du är fel eller knäpp, du har hamnat i en orosspiral och det är inte så ovanligt. Att din puls blir hög är vanligt som symtom när man oroar sig. Kroppen reagerar som vid stor fara och förbereder kroppen på att fly eller slåss. Hos många som oroar sig mycket går kroppen igång även i situationer som egentligen inte är farliga och det blir påfrestande att hela tiden gå runt med en kropp som signalerar fara. 

Att du fått tips av din mamma på hur du kan göra var bra tänkt av henne, men det låter som att det inte räcker. Oro går att hantera med hjälp av olika knep, men det är ofta det inte räcker att bara försöka träna på egen hand. Man kan också behöva prata om oron för att förstå mer av vad som blir svårt och utifrån det skräddarsy knepen. 

Jag skickar med några texter om oro och social rädsla som du kan läsa och se vad du känner igen av det som kan vara problematiskt och om några av råden passar dig.

Att du känner själv att din oro ställer till det och hindrar dig i vardagen brukar vara en bra utgångspunkt till att få stöd och hjälp. Prata med dina föräldrar om hur bekymmersamt du upplever det och visa dem ditt brev och mitt svar om du vill. Så kan ni ta kontakt med en psykolog på vårdcentralen och prata mer om hur det blir för dig och vilken hjälp som kunde vara bra. 

Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta