Hela familjen är deprimerad
Hej min pappa och mamma har båda diagnosen deprision och min pappa har så mycket ågest så han går på mediciner. Jag har nu också fått den diagnosen. Dom vet inte hur dom ska ta hand om mig när jag får en panick atack så dom bryr sig inte. Dom går till ett annat rum och försöker glömma bort att jag är där. Min pappa brukar oftast säga att jag överdriver eller att jag ska sluta gråta när jag har ångest. Set stör tydligen våra granar och hos mamma så skrämmer jag tydligen alla. Jag försöker vara där för mig själv och har lärt mig att hantera när jag får en panik atack, men jag vet inte om jag klarar av det längre.
Det känns som att alla är rädda för mig men jag kan inte kontrollera när jag får panickatakerna. Jag fick det i skolan en gång och nu kollar alla konstigt på mig.
Jag gick till er ihop om att jag inte var ensam, men jag fick en diagnos och ingen hjälp. Att få veta att jag var mer sjuk hjälpte mig inte. Jag har försökt att ta livet av mig och planerat flertal gånger hur jag ska ta livet av mig men något stoppar mig alltid. Är rädd att inget kommer stoppa mig snart. När jag mår dåligt blir jag en annan person en person som jag är rädd för och alla andra med.
Min mamma har varit så sur för att jag alltid mår dåligt så nu hotar hon med jour hem om jag inte skärper mig. Jag vill inte hamna på jour hem snälla hjälp!!!
(jag har föresten hasimotos sjukdom, deprision, självskadebeteende beteende, självmords tankar, och jag äter jätte mycket när jag mår dåligt alltså jag äter för att må bättre är det en ätstörning?
känner mig som en Alien mina kompisar skrattar åt mig när jag försöker berätta för dom att jag mår dåligt.
Ensam

BUP svarar:
Hej!
Dina föräldrar har svårt att stödja dig och verkar bli rädda när du får ångest. Kanske blir de rädda när du får ångest just för att de själva har samma problem? Deras ångest triggas av dina ångestattacker och du blir lämnad att själv klara av det. Och det ökar säkert din egen ångest.
På BUP fick du en diagnos men ingen hjälp säger du. Det var synd. Meningen med diagnoser är ju att de ska beskriva ens svårigheter så att man får rätt hjälp.
Du undrar om du har en ätstörning. Det är svårt att svara på utifrån bara ett brev. Men kanske äter du för mycket för att det lugnar dig när du är orolig. Hur är det med Hashimotos sjukdom? Påverkar den aptiten och ångesten?
Det låter som det är för svårt för dig att bara skärpa dig för att det ska bli bättre. Du behöver mer stöd av vuxna. Jag tycker ni ska ta kontakt med BUP igen och försöka få mer hjälp.
Har socialtjänsten talat om jourhem? För det är något som inte din mamma bara kan bestämma om. Men att bo med vuxna som själva mår bra och som kan ge stöd kan också vara något gott.