Det känns bra tror jag
Jag är en 14 årig tjej som har självskadebeteende jag mör inte bra jag har snart skurit mig i över två år, de känns bra jag mår bättre av det. Jag har inte skurit mig på ett tag nu och det känns bra tror ja. Jag vill inte leva jag har ingen ork jag är inte bra i skolan, min syster tog precis studenten och hon gick ut med 5 A. Jag har superdåliga betyg kommer inte få ett bra jobb, har så mycket ångest. Jag mår jätte dåligt för vänner skolan pojkvän (gjorde slut med han precis) vart ska ja ta vägen...
Tilda

BUP svarar:
Hej Tilda och tack för brevet!
Vad jobbigt och svårt du har det. Skulle verkligen önska dig ett lite enklare liv med mindre ångest. Men nu är det ju på det här sättet och du skulle behöva hitta ett bra sätt att ta hand om dig.
När jag läste ditt brev började jag fundera på det du skriver om självskadebeteende. Du beskriver hur det känns och du verkar också osäker på om det hjälper dig eller inte. När det gäller just problem (ditt jobbiga liv) som du försöker lösa är självskada inget bra sätt. Även om det kanske kan kännas bättre en liten stund blir problemen värre efter en tid. Därför tror jag inte att du skall bedöma om självskada hjälper eller inte med din känsla och mer med ditt förnuft. För förnuftet säger att det inte är bra att lösa problem med att göra sig själv illa.
Bortsett från att man får fula ärr brukar det också leda till att man tycker sämre om sig själv och därför också mår ännu sämre.
Jag tycker att du istället för att göra dig illa skall försöka hitta någon lämplig person att prata med så du får hjälp med det som verkligen plågar dig. Som att du jämför dig och känner dig underlägsen din syster, din oro för framtiden och kompisar. Kanske Ungdomsmottagningen skulle passa just dig?
Önskar dig det bästa!